1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

6610i näytön pystyviivoitus vika /= ominaisuus!!?

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja Macce73, 30/6/04.

1. Macce73

Tykkäykset:
    0
    Eli ostin puhelimen kaksi viikkoa sitten ja vein seuraavana päivänä jo huoltoon koska näytössä on pystyviivoitusta ja kontrasti huono.

Tuon pystyviivoituksen huomaa todella selvästi ja on häiritsevää. Esim. valikoissa valitun kohdan taustalla oleva väripalkki on kuin viivakoodia ja kameraa käyttäessä ruutu on täynnä tuota pystyviivoitusta, ennen kuvan ottoa ja sen jälkeen, sekä kontrasti/valovoimaisuus on niin huono että kuvasta saa tuskin mitään selvää!
    Toki värinääkin on mutta sitä saa hieman vaimennettua kirkkautta muuttamalla, mutta pystyviivoitukseen eikä kameran laatuun näytön kirkkauden säätö ei vaikuta.

Työkaverilla on 7250i jossa ei ole minkäänlaista pystyviivoitusta ja kameralla otettu kuva on todella paljon parempi (otin molemmilla yhtä aikaa kuvan)! Eikös noissa pitäisi olla sama CIF-kamera?
    6610i:ssä kun kameran käynnistää on valovoimaisuus/kontrasti aluksi ihan ok n. 0.5 tai 1 sekunnin mutta muuttuu tummaksi puuroksi samantien.
    Asetukset olivat molemmissa puhelimissa samat.

Niin...menin Nokian valtuuttamaan huoltoon (Viestihuolto, Lohja) ja kerroin mistä on kyse. Sanoivat että vaihtavat näytön. Menin seuraavana päivänä ja sanoivat että näytön vaihto ei vaikuttanut asiaan, kuulemma kontrastia ei saanut säädettyä jostain syystä huoltosoftalla joten jouduimme lähettämään sen Nokialle huoltoon (ilmeisesti Saloon?!). Huoltomies sanoi vielä että puhelimessa on todellakin jotain vikaa ja hän kirjoittaa Nokian huollolle kunnnon kirjelmän viasta että tekisivätkin jotain.
    Odotin kaksi viikkoa ja soittivat että puhelin on tullut mutta siinä ei todettu olevan mitään vikaa, olivat verranneet sitä toiseen 6610i:hin !!! :(
    Ilmeisesti eivät ajatelleet tai eivät halunneet ajatella että saattaisi olla kyse viallisen valmistuserän puhelimista joka ei todellakaan ole mahdotonta. Olin itse ennen Elcoteqillä töissä ja teimme vahingossa muutama tuhat "sutta" ennenkuin se huomattiin Nokialla (melko pieni näyttövika). Kuluttajille tuskin asiasta kerrottiin, mutta ei siitä sen enempää...!

Onko muut 6610i:n omistajat huomanneet näytössään vastaavia ongelmia ja onko jollain kokemuksia sekä 7250i:stä että 6610i:stä että onko kamerassa todellakin niin suuri ero kuin itse sen totesin (laittaisin kuvia mutta ei ole kotisivua)?

Samaan hengenvetoon voisi sanoa että 7250i on todella jämäkän tuntuinen eikä nitise/natise toisin kuin ainakin oma 6610i jonka kuoret sekä näppäimet nitisevät/naksuvat.
    Näppäimet siinä on tosin mielestäni huonommat jonka takia itse päädyin 6610i:hin, harvassa Nokian mallissa on enään kunnon näppäimiä joita voi suurempi sormisetkin painella!
    Kirjoittelen n. 300-400 tekstaria/kk jolloin näppäimien ominaisuus korostuu.
    Käytössä on myös DAU-5 tarvikekaapeli mutta aina kun ei ole koneen ääressä.

En ole mobiili friikki, vanha 6150 oli minulla neljä vuotta (ostin käytettynä ;) )mutta näyttö ja näppis alkoi tehdä jo pahasti tenää joten ajattelin vihdoin vaihtaa uuteen. Täytyy todeta ettei ainakaan parempaan suuntaan olla menty teknisesti.

Olen kuullut monesti että Nokian puhelimissa olevat viat eivät ole Nokian mielestä vikoja vaan ominaisuuksia...no siihen on nyt nöyrryttävä jos tämä todellakin on tälle mallille normaalia, senpä takia toivoisin että kyseisen mallin omistajat vastaisivat tähän.

Siis onko teidän 6610i:ssä näytössä selvästi havaittavaa pystyjuovitusta, valikoissa + kamerassa (ja kuinka pahasti kapulanne nitisee)?

2. Macce73

Tykkäykset:
    0
    Tosiaan kaikilta 6610i:n omistajilta toivoisi kommenttia tuohon pysty viivoitukseen, ei se vastaaminen nyt niin kauaa vie ;)

Ei viitsisi nyt ihan vielä luovuttaa...

Kiitos!

3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Alustus oli varmaan monelle sen verran pitkä että lukeminen vei tehot :)

EN kuitenkaan aivan tiedä millaisesta "viivoituksesta" on kyse, mutta itse en ole ko. luurissa huomannut tuon suhteen mitään epätavallista, mikä ei tietenkään tarkoita etteikö se sinun mielestä voisi olla sitä.

Kameran etsimessä voi toki näkyä häiriöitä, johtuen esim. valaistuksesta, mutta nämä ovat yleensä horisonttaalisia "raitoja"

4. Macce73

Tykkäykset:
    0
    Joo teksti tosiaan venyi hieman pitkäksi :)

Omassani ei ole ylimääräistä vaakasuoraviivoitusta vaan ne tosian on pystysuorassa.
    Samanlaista pystysuoraa häiriötä on peleissäkin.

Pitäisi varmaan käydä liikkeessä katsomassa toista puhelinta, tosin mitä se auttaa jos Nokian kanta on ettei siinä ole vikaa.

Vituttaa tälläinen linssiin viilaus!!! 239eur on kuitenkin rahaa, jolla toivoisi saada virheettömän tuotteen.

----------------------edit:

Löysin netistä yhdeltä forumilta keskustelun jossa puhuttiin 6610 välkkymisestä sekä jollain oli myös noita "black vertical stripes moving left to right" ongelmia.
    Joku vastasi näin:

" i think i will tell you what the problem is and put you all out your missery...

the screens used by Nokia are STN screens (some of you may of had a laptop aloooonnggg time ago when STN screens were used and they were of much the same quality as the nokia STN screens)

the STN NON active displays are extreamly poor in sunlight they flicker and they tend to change in brightness from very very dark to very bright when alot of images are moveing on the display, The only reason nokia used these displays is because they are a cheaper option to TFT screens, and STN screens do not eat as much energy as TFT ones.

the 7250 has an improved STN screen because its an Active Matrix STN display when the other ones used in 7210 6610 6100 and so on are not. the 7650 3650 phones are also STN screens, but are active matrix displays

the quality of the screens (non active STN screens) can be improved with software but not alot. the better the quality of the display the slower and more ghosting will go on and so Nokia have made a balance "

Eli tuo selittäisi miksi 7250 on häiriötän 6610/6610i:hin verrattuna. Toisessa on passiivi näyttö ja toisessa aktiivi.

5. Macce73

Tykkäykset:
    0
    http://www.imobile.com.au/images/phone_reviews/nokia_6610/6610-screenshots.jpg

Tuosta keskimmäisestä kuvasta saa käsityksen mistä puhun :)

-----------edit:

Kokeilin nyt ottaa kuvan ja siirsin sen tietokoneelle ja siinä ei ole mitään häiriöviivoja mihinkään suuntaan eli kamera toimii ihan ok, ainoastaan tuo puhelimen näyttö on siis melko surkea!

Voisivat Nokian sivulla mainita puhelimen tarkoissa tiedoissa onko kyse aktiivi vai passiivi matriisi näytöstä! Luultavasti jos olisin tämän tiennyt en olisi tätä mallia ostanut. edit onhan siellä näköjään, mutta mistä maallikko voi tietää mitä se tarkoittaa!? Näemmä sitten niissä on yksilöllisiäkin eroja, joillain on häiriöitä enemmän ja toisilla vähemmän...minulla ENEMMÄN

Mutta asia on siis ratkennut, kyse tosiaankin on ominaisuudesta ei viasta. Tosin ottaisin mielelläni sellaisen yksilön jossa häiriöitä on mahdollisimman vähän...

6. TheVisitor

Tykkäykset:
    0
    Itselläni oli ensimmäsiä Nokia 6610 ja siinä ei tuollaista vikaa ollut, mutta jos sillä pelaili kauan näyttö sekoili niin, että tuli todella selkeitä liikkuvia raitoja ja piti käynnistää uudelleen koko puhelin eikä tämäkään mikään varsinainen vika ole.

7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Tutkin vähän, jos oikein ymmärsin mitä tarkoitat noilla viivoilla niin aivan normaali ominaisuus, ilmenee tummilla väripinnoilla selkeämmin.

8. Macce73

Tykkäykset:
    0
    Katsoitko linkkiä jonka pistin edelliseen viestiin, siinä kyllä näkyy aika selkeästi mitä tarkoitan.

Tuolla toisella forumilla sanottiin että 7250:ssa olisi aktiivinen matriisi näyttö, ainakin nokia.fi:n mukaan siinä on passiivi...tosin siinä duunikaverin 7250:ssa ei ole noita raitoja.

Luulisi että Nokian huollossa olisivat asian tienneet eikä olisi tarvinnut lähettää sitä tehtaalle huoltoon.

9. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Kyllä tuo ihan ominaisuudelta vaikuttaa. Tai siis olen todennut sen toisessakin yksilössä, joten tuskin on sattumaa. Mahdollisimman halvalla tehty näyttö tai sitten laiskoteltu näytönohjausratkaisuissa.

10. Macce73

Tykkäykset:
    0
    Jep, no onpahan tiedoksi niille jotka samaa ihmettelevät tai ovat ostamassa Nokian puhelinta jossa on vastaavanlainen näyttö.

Kyllä tuon kanssa elämään pystyy ei se siitä mut tuokin olisi ollut hyvä tietää ennen ostopäätöstä. Pitkään miettisin Samsungin ja Nokian välillä...!

11. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Jos ostaa luurin liikkeestä missä laite livenä niin jos tuo häiritsee niin sen voi testata.
    Nyt et antanut malli esimerkkejä, muta jos ajattelit 6610i:tä ja samsungin X600:Sta niin ainakin näytön suhteen valinta on suht helppo :)

12. Santtu-Pekka

Tykkäykset:
    0
    Viivaa

Ostin vasta toissapäivänä kyseisen puhelimen ja olen ihan tyytyväinen. Koneella kuvat on o.k, joten pientä viivaa näytöllä sietää. Olin kahden vaiheilla, kun mietin tämän ostoa. Sama hinta 7250i ja 6610i 239e.
    Tämä on kuitenkin uusi malli ja toi 7250i poistuu markkinoilta kohtapuoliin. Enemmän kun olisi laittanut rahaa kiinni ,niin laatu olisi parantunut heti.

13. Macce73

Tykkäykset:
    0
    Silloin kun sain puhelimen takaisin huoltoreissusta, niin pistin Nokian asiakaspalveluun kyselyä asiasta (palaute kaavake joka on Nokian nettisivulla)

Tänään tuli vastaus että emme pysty muuta kuin neuvomaan puhelimien käyttöön liittyvissä asioissa mutta halutessa voitte tehdä kirjallisen reklamaation osoitteeseen:
    NOKIA ASIAKASPALVELU
    PL 65
    20101 TURKU

:DLOL
    Jos Nokialla olisi ihan oikeasti sähköpostiosoite josta voisi tiedustella puhelimien "ominaisuuksista" pitäisi siellä olla varmaan ainakin muutama sata ihmistä töissä edes kohtuullisella kuukauden vastausajalla!

14. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Eivätpä viitsi vastata edes kirjallisiin tiedusteluihin kovin hanakasti. Lähetin viime kesänä Nokian takuuvastaavalle (yhteystiedot sain Club Nokiasta) kirjeen eikä vastausta ole vieläkään kuulunut. ;) Olisi varmaan pitänyt lähettää kirjattuna ja sen lisäksi tulostettuna paperille, jossa olisi pohjapainatuksena lukenut mahdollisimman isolla fontilla vastausta odottaen.

15. Slappy

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 920
    Minun mielestenä kaksi varsin hyvää selitystä. Tuo näyttö on halvempi ja kuluttaa vähemmän virtaa, kuin parempi laatuiset näytöt.

Ainakaan minua tuo ominaisuus häiritse. Puhelimen natina kylläkin, varsinkin kun en sitä aluksi huomannu. Se on lisääntynyt huomattavasti käytön myötä.

16. J

Tykkäykset:
    0
    Omassa 6100:ssa sama 'rasteri' ongelma. Vein huoltoon, vaihdettiin uusi näyttö -> huoltokuitissa lukee kohdassa 'varaosat ja tarvikkeet': näyttö 7210 nhl-4! Vaihtoivatkohan edes ominaisuuksiltaan samanlaiseen? Tosin rasteriongelma poistui...

17. Dragoni

Tykkäykset:
    0
    mul on toi sama ongelma :(

siistitty lainausta -veppis

18. dumm

Tykkäykset:
    0
    offtopic: Dragoni, turhan iso avatar sinulla.

Jos vain mahdollista, niin kannattaa pyytää, että saisi toimivan luurin hiplailtavaksi, niin näkisi tuollaiset viat jo valmiiksi.

19. Hapa

Tykkäykset:
    0
    Mulla kans menee niitä viivoja kun kattelee valokuvia tai ottaa kuvaa. Vaikee sanoo onks sulla sitte enemmän niitä raitoja tai häiritteekö ne enempi ku mulla, mutta mua oman luurin näytön "kohinat" ei ainakaan häiritte.

Ja mitä siihen kuorien natinaan tulee, niin mene luurin kanssa huoltoon, jossa siihen vaihdetaan uudet kuoret. Mulla loppu kitinät ja natinat siihen paikkaan. Jos vielä natisee, meen hakeen uusia kuoria niin pitkään kun takuuta on jäljellä.

20. CAD_ZERO

Tykkäykset:
    0
    Nokia 6610i

Mul ei oo mitään ongelmia omassa 6610i toimii kuin unelma.
    V 3.10
    26-03-04
    RM-37

Jaa tämä viestiketju