1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

6310i + Datakaapeli + WinXP = ongelma

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja Xaeron, 6/6/03.

1. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Olen asentanut uusimman 4.88 PC-Suiten. Olen asentanut Modem_Setup_for_Nokia_6310i.exe nimisen ohjelman jonka löysin Nokian sivuilta. Se vissiin asensi sen itse ajurin.

Mikä on datasuite? Mistä saan sen?

Ongelma on kuitenkin pääpiirteissään tässä: http://xaeron.iki.fi/gprs/gprs-virhe.jpg

Lisää kuvia GPRS- yms asetuksistani löytyy osoitteesta: http://xaeron.iki.fi/gprs/

Olen nyt koittanut miljoonaa eri juttua tunnin sisällä ja aina tulee tuo error.. Kerran olen saanut tulemaan yhden toisen errorin mutten muista sitä enää. Yhteydenotto ei kuitenkaan onnistu.

Mitähän pitäisi tehdä? Jollakin kokemuksia ja neuvoja?
    Ensimmäinen kerta kun koitan puhelimen GPRS:ää käyttää nettiyhteyden luojana :)

Ja siis minulla on Sonera Privat Duo + Pro Data.

Help!

2. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Ainiin, ja toisena yhteytenä koneella on Sonera ADSL.. Mutta ei sillä vissiin ole vaikutusta? Voinko pitää avonaisena yhtä aikaan ADSL:ää ja GPRS:ää? Miten määritän kumpaa esim. nettiä käyttävät ohjelmat käyttävät? Tai esim. mIRC? Vai pitääkö disconnectoida toi ADSL aina kun yrittää GPRS:llä väkertää?

3. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Hmm. Uuden bootin jälkeen sain jälleen sen harvinaisemman virhesanoman, tässäpä se: http://xaeron.iki.fi/gprs/gprs-virhe2.jpg

Jaa.. nyt toi sanookin tuolla Phone and modem optionssissa että Nokia 6310i (Cable) - not present.. Eli se ei näe sitä..hmm hmm.

4. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
  5. Niko Maekinen

Tykkäykset:
    0
    Paina sieltä alhaalta PC Suite-kuvaketta ja sitten ota COM-portti pois käytöstä.. Ja sitten yhdistä..

Sitten kun haluat käyttää PC Suitea, niin tee päinvastainen operaatio.

6. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Ei voi ottaa COM-porttia pois käytöstä? Eli valitsen siis vastakkaisen COM-portin kuin missä puhelin oikeasti on? Jos puhelin on COM2 niin valitsen COM1 -> PC-Suite ei löydä puhelinta.

Kokeilen tuota seuraavaksi.

Nyt asennan juuri PC-Suitea ja tuota modem-ajurijuttua uusiksi.. graah..

7. Niko Maekinen

Tykkäykset:
    0
  8. Niko Maekinen

Tykkäykset:
    0
    Periaate oikein, mutta siis se pointti, että PC Suitelle ei anneta ns.mitään portteja käyttöön.. Tuo ainakin oman kokemuksen mukaan monessa 2k:ssa ja XP:ssa auttanut.

Niin ja puhelimesta GPRS-asetuksista yhteysosoitteeksi internet
    En nyt muista mistä kohtaa se tuossa oli..

9. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    JEES! Nyt toimii! :) Asensin uusiksi PC-Suiten ja sitten en asentanutkaan sitä modem-pakettia, vaan sellaisen N6310icable.inf ajuritiedoston kun windows löysi sen Data/Fax modeemin 6310i:sta.

Laitoin myös nuo mainitsemasi dns-asetukset kuntoon, ja yhteysosoitteeksi puhelimeen ja koneen asetuksiin internet. Tuota stringia (jos tarkoitit AT+CGDCONT=1,"ip","internet") en muuttanut, mutta näyttäisi pelittävän..

KIITOKSIA NIKO!

10. Niko Maekinen

Tykkäykset:
    0
    Ollos hyvä.. Turha sitä ottaa sitten pois, jos kerran toimii..

11. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Jotenkin kusee kyl. Surffailu toimii netissä ihan jees GPRS:llä.. Olen disabloinut tuon ADSL:n, mutta silti esim ei yhdistä mIRCillä mihinkään.. Connection attempt timed outtia vaan iskeepi.

Urr no pitää katsella josko itse tajuaisi tästä jotain..

12. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Soneran ohjeista lainattua:

Jos käytät pakettikytkentäistä tiedonsiirtoa (gprs), valitse modeemialustus sovelluksesi tarpeen mukaan:
    Internet-yhteydet:
    AT+cgdcont=1,"ip","internet"

Internet-yhteydet, mikäli tarvitset IPSec-tuen tai käyttöösi julkisen IP-osoitteen:
    AT+cgdcont=1,"ip","prointernet"

--

Kokeilin tuota prointernet-juttua ihan sen takia, että josko sitten olisi päässyt irkkiinkin. Mutta ei, connection attempt timeouttia heittää. Kokeilin siis näin: a) laitoin prointernet yhteysasetukseksi puhelimeen, ja tuon AT+ rivin entisen tilalle. b) jätin puhelimeen pelkän internet yhteysasetukseksi ja laitoin vain tuon AT+cgdcont=1,"ip","prointernet" sen entisen tilalle.
    Mut ei, ei toiminut ei..
    Pelaa kyllä ihan hyvin kun sekä puhelimessa, että koneella on yhteysasetuksena tuo internet, mutten tajua miksei se prointernet-hommeli pelaa.

Koitan vielä kerran tuota IRC-juttua ja sit jos ei toimi niin joku asian kanssa ennen paininut ja ongelman ratkaissut voisi neuvoa ;)

13. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Taisin iloita hetken liian aikaisin.

Nähtävästi en pystykään selaileen nettiä, mikään nettisivu ei aukea, irkkiin ei pääse jne.. Yhteyden kyllä muodostaa mainiosti, mutta ei vaan toimi mikään. Ääh

14. Niko Maekinen

Tykkäykset:
    0
    Tuolla prointernet -jutskalla ei kauheasti ole tekemistä tuon IRC:n toimimattomuuden kanssa.. Koska kun yhteys aukeaa, niin Soneran palvelin myöntää sulle IP-osoitteen, joka on käytössäsi yhteyden loppuun asti.. (periaatteessa)

Ja josko laittaisit sen sekä puhelimeen, että siihen +cdgon....-rimpsuun, niin voisi toimiakin yhdistäminen.. Jos käyttis heittäytyy nirsoksi..

En osaa kyllä sanoa, miksei IRC-toimi.. Josko serverit ei tykkää GPRS:stä. Koska GPRS:n viiveet kuitenkin on aikasta pitkiä tai voihan muitakin syitä olla.

P.s. http://xaeron.iki.fi/gprs/gprs-properties-options.jpg --> idle timoout pois... Vai haluatko, että yhteys katkeaa, jos et käytä sitä 20:n minuuttiin.

15. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Ai? Pitääkö puhelimessakin olla siinä yhteysasetuksessa se AT+cgdcont=1,"ip","internet" ?

Mulla on ollut vain asetukset -> gprs-modeemi -> yhteysosoite kohdassa pelkästään internet ja kokeillut myös prointernet. Pitääkö siis puhelimeenkin laittaa tuo AT-rimpsu?

Ainakin muutaman olen irkissä nähnyt gprs.mobileinternet.sonera.net tms osoitteella, sekä kymmenittäin DNA GPRS:n käyttäjiä, että uskoisin että IRC:n pitäisi toimia.

Nyt siis tilanne on se, että yhteyden saan muodostettua, mutta nettisivut, irc eikä mitkään toimi.. Kun koittaa esim avata IE ja tulla matkapuhelininfoon niin tulee vaan Cannot find server tjsp.

Olen koittanut puhelinta sekä COM1 että COM2-portissa. Olen asentanut ensiksi PC-Suite 4.88, bootannut. Sen jälkeen asentanut Modem_Setup_for_Nokia_6310i.exe, bootannut.

Äsken kun poistin sekä PC-Suiten että modem setupin, boottasin, asensin pc-suiten, boottasin, asensin modem setupin, boottasin, niin sen jälkeen silti windows kyseli Nokia 6310i Data/Fax ajurin perään, ja ohjasin sille sen Nokia6310iCable.inf ja sitten se asentui.. Mutta sen jälkeen ei enään yhdistänyt nettiin GPRS:llä, vaan jumittu aina Verifying username and password kohtaan..

No tavallaan en tarvitse edes GPRS:ää tässä koneella kun on ADSL, mutta olisi kiva vain oppia käyttämään tuota että voisi muualla sitten käyttääpi.

ADSL-yhteys on siis Sonera ADSL, ja adsl-päätteenä toimii sisäinen ADSL-kortti, telewell tw ea-300a tms.

Mut olen kyl niin sitkeä, että pakko tuota on vielä ainakin kerran yrittää..
    Harmittaa kun pitää olla näin vaikeaa :p

16. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Jes!!

Asensin vielä kertaalleen uusiksi modemsetupin! Nyt säädin Nokia modem asetuksista control panelista säädöt, enkä koskenut itse phone and modem asetuksiin (eli siihen AT-rimpsuun), ja toimii kuin suolattu!

Tämä viesti kirjoitettu GPRS:llä, ja irkkailen juuri GPRS:llä.

Cool.

17. Niko Maekinen

Tykkäykset:
    0
    Mulla näköjään on tylsää, kun pitää vaan vastailla. :( Pitäisiköhän hankkia Elämä®.

Ei puhelimessa riittää internet / prointernet.
    Siinä verifying user... saattaa välillä kestää 20s-1min.. pahimmillaan.

Onkos EXPLORERssa Tools-internet options-connections kohdassa
    asetukset kunnossa eli DIAL WHENEVER A NETWORK CONNECTION IS NOT PRESENT tai ALWAYS DIAL A CONNECTION..

Samoin tools-internet options-advanced
    Use HTTP 1.1 kohdissa "rastit"

Enpä tiedä vaikuttaisivatko netin toimintaan...

P.S. kai olet katsonut, ettei sinulla ole mitään muita nettiä käyttäviä sovelluksia auki esim.. P2P-ohjelmia, jotka saattaa kyllä ns.ADSL:n nopeusasetuksilla laittaa Gerpsin koville

18. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Joo. Siis toimii jo kyllä.. Kirjoitit tuon viimeisen vähän niinkuin turhaan, mutta jollekin toiselle varmasti hyödyksi jos tulee vastaan :)

prointernet moodia en saanut toimimaan. Eli siis ulkoiseksi IP:ksi muodostui se gprs.mobile-internet.sonera.net tjsp.

Eipä tuolla niin väliä, ellei sitten haluaisi pitää jotain GPRS-ftp-palvelinta päällä :)

Jees.. hyvä näin, kaippa tämäkin on nyt oikein: http://xaeron.iki.fi/gprs/gprs-nokiamodem2.jpg

Tuolla tavalla sain sen toimimaan. Jostain kumman syystä kun säädin vaan suoraan Control Panel -> Phone and modem options -> Modems - 6310i -> Properties -> Advanced ja sinne laitoin sen AT-rimpsun niin ei toiminut.
    Mutta kun pisti tuon Nokia modemsin kautta niin toimi.. Nyt tuolla phone and modem optionssissa on tälläinen rivi: AT+CBST=0,0,1;+CHSN=6,0,0,0;+CGDCONT=,,"internet"<cr>

Kiitos, ja hyvää viinkoloppua.

Jaa tämä viestiketju