1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

5800 XpressMusicin käyttämä muisti?

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja Polarbeer3D, 10/12/09.

1. Polarbeer3D

Tykkäykset:
    0
    Hei,

Tässä on tavattu paperimanuaalia ja Nokian sivuilta ladattavaa pdf:ää sekä googletettu. En kuitenkaan ole löytänyt kunnon infoa, mitä muistia Nokia 5800 XpressMusic käyttää mihinkin "operaatioihin".

Puhelimen oma Tiedostonhallinta-sovellus näyttää tällä hetkellä:

C: Puhelimen muisti, Vapaana 50,1 Mt
    E: Muistikortti, Vapaana 7,4 Gt (Puhelimessa 8 Gt microSDHC-kortti)

Olisi siis kiva tietää, voiko käyttäjä jostain helposti valita eri sovellusten käyttämän muistin - siis käytetäänkö kiinteää sisäistä muistia vai muistikorttia (ulkoinen)? Onko noiden muistien nopeudessa minkälaisia käytännön eroja?

Ja pystyykö noita sisäisen tai ulkoisen muistin sisältämiä tietoja helposti katselemaan Windowsin tiedostonhallinnassa, kun puhelin on kytketty USB-piuhalle tietokoneeseen? Tuo puhelimen oma tiedostonhallinta ei ainakaan äkkiseltään vakuuttanut. Näytti siltä, ettei sisäisessä tai ulkoisessa muistissa ole juuri mitään tiedostoja!

Olen tottunut Windowsissa asentamaan ohjelmat haluamalleni kovalevyosiolle ja samoin eri ohjelmien tiedostot (Word-dokumentit, kuvat, musiikkitiedostot jne.) järkevästi nimettyihin alikansioihin jne. Tällöin varmuuskopioiden ottaminen, tiedostojen etsiminen ym. on paljon helpompaa, kun itse tietää, missä mitäkin pitäisi suunnilleen olla.

Nokialla kaikki varmuuskopiot ja tietojen palautukset taidetaan ottaa "automatisoidusti" Ovi-suiten kautta. Palauttaessani esim. kadonneita tekstiviestejä ei Ovi-suite kuitenkaan säilyttänyt puhelimeeni tulleita uudempia viestejä! Eli tämä on sitä täydellisen automatisoinnin juhlaa parhaimmillaan!

Hyvistä vinkeistä kiittäen

-pb

2. Capo Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    88
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5 Compact black
    Huh... mitä tuohon nyt sanoisi.

Noita sisäisen ja muistikortin sisältöjä voi selata Windowsissa, joko bluetoothin kautta tai sitten usb-kaapelilla massamuistitilassa, jolloin puhelin näkyy ikään kuin "ulkoisena kovalevynä". (Tämänkin olisi voinut todeta liittämällä puhelin koneeseen usb-kaapelilla)

Tuohon muistikysymykseen, en osaa sanoa mitään tieteellistä selitystä, mutta voisiko "Windows-termein" verrata sisäistä RAM:iin ja muistikorttia kovalevyyn. Ohjelmat käyttää ajettaessa sisäistä muistia, mikä on tod.näk. myös nopeampaa. Ohjelmia, teemoja jne. asennettaessa usein kysytään, halutaanko asentaa sisäiselle vai muistikortille. Toisinaan ohjelmat asentuu kyselemättä sisäiseen muistiin, mitä tosiaan ei ole mielin määrin.

Varmuuskopiot on mielestäni vähän kaksiteräinen miekka, miksi pitäisi palautella vanhoja viestejä puhelimeen, kun itse pyrin poistamaan säännöllisesti vanhat viestit. Toisekseen usein jos varmuuskopio on tehty vanhemmasta firmis versiosta, esim. asetusten palauttaminen tökkii. Toki puhelinnumeroista jne. on hyvä pitää backup.

Musiikkitiedostojen lajittelusta ei juurikaan ole hyötyä, koska default player ei osaa kuitenkaan lajitella niitä. Muistikortista varmuuskopion ottamisessa ei hirveästi ole järkeä, koska kaikki tarpeellinen löytyy myös tietokoneen kovalevyltä.

PS. ihan joka kysymykselle ei tarvitse tehdä uutta threadia...

3. Polarbeer3D

Tykkäykset:
    0
    Olen kyllä liittänyt puhelimeni tietokoneeseen USB-kaapelilla jo muutamia kertoja. Silti tämän laitteen "sielunelämä" ei vielä ole täysin auennut minulle. Seuraavassa muutamia havaintoja kytkiessäni 5800:n USB-kaapelilla tietokoneeseeni, jossa käyttöjärjestelmänä Windows XP Home (English) SP3.

A. Valittuani yhteystavaksi PC-suite, riittää laitetta irroitettaessa ilmeisesti että suljen Ovi-suite ohjelmiston tietokoneelta (myös pienen kuvakkeen kellon vierestä tehtäväpalkista)? Tämän jälkeenkö voi kaapelin irroittaa turvallisesti?

B. Valitessani yhteystavaksi Massamuisti, Windowsin tiedostonhallinta näyttää muistikortin omana asemanaan. Sisäistä muistia en näe missään. Tämä on varmasti sinänsä loogista. Voin poistaa laitteen valitsemalla "Safely remove hardware..." Windowsin tehtäväpalkista.

C. Jos valitsen yhteystavaksi Massamuisti ja käynnistän tämän jälkeen Ovi-Suiten (minulla ei ole Ovi-suiten automaattikäynnistys käyttöjärjestelmän käynnistyessä päällä) niin pääsen Windowsin tiedostonhallinnasta sekä laitteen sisäiselle että ulkoiselle muistille. Tehtäväpalkista katoaa kuitenkin Ovi-suiten käynnistyksen myötä "Safely remove hardware...".

Ilmeisesti poistin kerran ajatuksissani Ovi-suiten sulkemisen jälkeen tälläisessa tilanteessa laitteen irroittamalla USB-kaapelin. Kohta puhelin ilmoitti, ettei voi käyttää muistikorttia tekstiviesteille (olin onnistunut vaihtamaan tämän jostain puhelimen asetuksista) ja siirtyi käyttämään laitteen sisäistä muistia. Samalla kaikki tekstiviestit katosivat. Tulin siihen tulokseen, että muistikortti oli tuossa irroitusvaiheessa korruptoitunut, joten päätin alustaa muistikortin puhelimen muistikortin alustus -toiminnolla.

Tällaiset testaukset joita C-kohdassa kuvasin ovat kuitenkin aikaavieviä ja turhauttavia, jos muistikortille on sattunut siirtämään tätä ennen suuren määrän esim. netistä ladattuja Nokian Karttoja. Aina ei viitsisi alustaa muistikorttia ja aloittaa kaikkea alusta.

Kerran Windows ei esim. antanut irroittaa laitetta "Safely remove hardware" -toiminnolla. Ilmeisesti Ovi suite tai jokin muu toiminto oli vielä jäänyt kummittelemaan taustalle, vaikka olin mielestäni sulkenut kaikki mahdolliset puhelinta käyttäneet sovellukset. Mahtaisikohan turvallisinta olla

- Poistaa laite turvallisesti "Safely remove hardware..." -toiminnolla JOS sellainen sattuu Windowsin tehtäväpalkissa olemaan ja jos Windows sallii laitteen poiston.
    - Sammuttaa tämän jälkeen puhelimen virta, jos laitteen turvallinen poisto ei onnistunut tai jos kyseistä valintaa ei edes ollut käytettävissä.
    - Irroittaa viimeiseksi USB-kaapeli fyysisesti puhelimesta.

Kiitokset tiedosta. Tosiaan tuon sisäisen muistin suhteellisen pienen määrän takia yritänkin selvittää itselleni näitä muistijuttuja, jotten kohta törmäisi tilanteeseen, jossa se on aivan lopussa.

Katselin sisäisen muistin kansioita Windowsin resurssienhallinnassa, jonka mukaan sisäisessä muistissa on vain 28 tiedostoa 25 kansiossa ja niiden kokonaismäärä on 816 kt. Sisäisen muistin juuressa on "Data" -niminen kansio, jonka alla kaikki Windowsin löytämä sälä on.

Kuitenkin puhelimen muistin tarkistus (Valikko --> Sovellukset --> Tied.hallinta --> Puhel.muisti --> Valinnat --> Tiedot --> Muisti) näyttää seuraavaa:

36 Mt Käytetty muisti
    50 Mt Vapaa muisti
    27 kt Kalenteri
    30 kt Osoitekirja
    49 kt Viestit
    554 kt Kuvat
    83 kt Äänitiedostot
    0 t Videoleikkeet
    177 kt Dokumentit
    0 t MIDP-sovell
    17 Mt SIS-sovellukset
    18 Mt Muut tiedostot

Tarkoittaako tämä että SIS-sovellukset ja Muut tiedostot varaavat puhelimen muistista käyttöön n. 35 Mt vaikka itse SIS-sovellukset ja Muut tiedostot ovat tiedostoina hirveän pieniä (alle 816 kt kuten Windowsin tiedostonhallinnasta näemme).

Vai eikö Windows vain näe tuota kännykän tiedostorakennetta kokonaan (esim. piilotettuja tiedostoja ja kansioita), jottei käyttäjä vahingossa poistaisi jotain puhelimen toiminnoille tärkeitä tiedostoja?

Kiitokset, täytyy sitten yrittää muistaa ottaa asetuksista varmuuskopio aina firmwaren päivityksen jälkeen.

4. Capo Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    88
    Puhelinmalli:
    Turhaa työtä olet tehnyt, tuo on aivan normaalia toimintaa, jota itsekin olen ihmetellyt aikoinaan. Kun käyttää muistikorttia massamuistina PC:n kanssa, puhelin vaihtaa viestimuistiksi sisäisen. Itse olen päätynyt pitämään tuon siis sisäisenä aina. En usko, että tekstiviestit vievät niin paljoa tilaa.

Nuo muut tiedostot voivat olla myös jotain bluetoothilla vastaanotettuja tiedostoja tms.

Nuo kaikki kansiot eivät varmaankaan näy juuri mainitsemistasi syistä, mutta esim. puhelimessa Y-Browser näyttää C (sisäinen) ja E (muistikortti) aseman lisäksi D ja Z asemat, jota ei nimenomaan näy Windowsin tiedostonhallinnassa.

Itselläni näkyy bluetoothin kautta puhelin Portable devicena muiden asemien kanssa "My Computer" listassa (Win 7) muiden asemien jossa on valittavana sisäinen ja microsdhc.

5. Polarbeer3D

Tykkäykset:
    0
    Tosiaan, tänään taas puhelinta räpläiltyäni vaikuttaa siltä, että muistikorttia kannattaa käyttää lähinnä erilaisille mediatiedostoille (kuvat, musiikkitiedostot ym.) sekä nokian kartoille.

Y-Browser ohjelma, johon ilmeisesti viittaat, vaikuttaakin mielenkiintoiselta. Täytynee yrittää sen asennusta. Onko tuo 18 Mt muille tiedostoille suuruusluokaltaan normaalia uudelle puhelimelle? Ostin tosiaan oman puhelimeni käytettynä ja mielelläni poistaisin muistista kaiken turhan sälän, joka edelliseltä omistajalta on puhelimen muistiin mahdollisesti jäänyt.

Ilmeisesti puhelimen palautus täysin "tehdastilaan", jossa puhelin on, kun sen kaupasta uutena ostaa, onnistuu vain Nokia huollossa?

-pb

6. Saukki Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Painat heti puhelimen käynnistyessä punaisen napin,vihreän napin ja kameranapin pohjaan Nokian logoon asti niin pitäisi lähteä nollautumaan ns. tehdastilaan.

7. Capo Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    88
    Puhelinmalli:
    Olikos tuo nyt sitten sama asia kun koodi *#7370# vai ihan sekasin noista kun täällä noista väännetty.. :D

8. Saukki Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Näin olen käsittänyt että saman asian tekee... Tuo *#7370# on myös ainakin aikaisemmissa luureissa tyhjentänyt tiedot kiitettävän hyvin tehdastilaan.

9. Polarbeer3D

Tykkäykset:
    0
    Kiitokset vinkistä. Tuli palautettua puhelin tuolla *#7370# -toiminnolla ja nyt sisäistä muistia on vapaana 77.6 Mt, kun ennen palautusta sitä oli vapaana n. 50 Mt. Puhelimen firmware pysyi sentään samana kuin ennen palautusta, mutta mm. (itse) asennetut sovellukset palautus pyyhki puhelimesta pois.

-pb

10. Capo Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    88
    Puhelinmalli:
    Juuh, eihän tuo firmikseen koske...

Jaa tämä viestiketju