1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

5140 ja GPS -kuoret

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja ON, 20/4/05.

1. ON

Tykkäykset:
    20
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s 64Gb
    GPS -kuorten liittäminen puhelimen runkoon on tuottanut ongelmia.
    Kaksi kuukautta kaikki meni hyvin. Pidin 5140 mukana lenkeillä ja hiihtämässä sekä joskus auton etuikkunalla.
    Sitten alkoivat ongelmat. Ihmettelin, että miksi satelliitit eivät muutu mustaksi, vaikka odotin jopa 40 minuuttia. (Kun 5140 + gps -kuoret etsivät satelliitteja, satelliittien numerot ovat harmaita näytössä. Kun yhteys saadaan, satelliittien numerot muuttuvat mustaksi. )
    Muita ongelmia oli myös se, että kävellessä nopeus nousi yli 50 km/h.

Menin gps -toiminnasta pois ja latasin gps:n uudestaan. Silloin puhelin ilmoitti, että kuoret ovat irti.
    Kuoria en ollut irroittanut ollenkaan. Tätä alkoi tapahtua entistä useammin.

Softan päivityksen ja gps -kuorien vaihdon jälkeen totesin, että syy minun tapauksessani oli se, että käsihihna väänsi kuoria ja heikensi liittimien kosketusta. Näin ainakin vaikuttaa.

Liitin on 0 -näppäimen edessä kuoren sisäpuolella ja on jousien varassa. Tarkemmin katsottuna se vaikuttaa aika viritykseltä.
    Ongelmaan olen löytänyt lääkkeen, eli kun taivutan kuoria varovasti vastakkaiseen suuntaan, mihin käsihihna veti niitä, kontakti tulee kuntoon tai irroitan alakuorta hieman ja työnnän takaisin.

Vaikka en ole käyttänyt käsihinaa enää tämän uuden kuoren kanssa yllämainituista ongelmista johtuen kuin kerran, jolloin ongelma ilmeni uuden kuoren kanssa, sain taas tänään tutun ilmoituksen yrittäessäni käynnistää gps -toimintoa: "Kuoret ovat irti".

Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia?

Seuraavaksi minun varmaan tulisi lähettää puhelin ja kuoret Tampereelle keskushuoltoon. Huoltoaika on 2 - 3 -viikkoa.

Koska liittimet ovat sitä mitä ovat, on varmaan vaihdettava seuraavaksi puhelin. Kuinka pitkä taival tästä seuraa, että ongelma tulee esille myös huollossa?

2. AMG

Tykkäykset:
    0
    Moro.

Ei ole ollut kertaakaan vastaavia ongelmia, oikein mainiosti ovat pelittäneet. Kantosysteemiä en tosin käytä kun puhelin on enimmäkseen taskussa. Joten tuohon en osaa sen kummemmin kommentoida mitään. Eräs jännä piirre kuitenkin on tullut esiin, nimittäin lämpeneminen. Kun gepsi on käytössä muutaman tunnin niin puhelimen takaosa tuntuu lämpimältä kädessä, lämpömittari näyttää helposti +40C vaikka puhelin on repun taskussa. Voi tietenkin olla akun purkautumisesta syntyvää lämpöä, mutta jännä homma silti.

3. ON

Tykkäykset:
    20
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s 64Gb
    Miten nopeasti sinun puhelin ottaa yhteyttä satelliitteihin? Onko tuttua se, että satelliittien numerot ovat harmaita pitkään, ennen kuin ne muuttuvat mustiksi?
    Onko kertaakaan tullut varoitus, että "Kuoret ovat irti"?

4. AMG

Tykkäykset:
    0
    GPS

No, se yhteyden muodostuminen riippuu siitä kuinka usein on gepsiä käyttänyt. Jos parin päivän välein käyttää niin yhteyden muodostuminen vie n. minuutin. Edellyttää tietysti kunnollista satelliittinäkyvyyttä.
    Jos edellisestä käytöstä on aikaa muutama tunti niin yhteys tulee yleensä 10-20 sekunnissa. Kertaakaan ei oo tullut tuota "kuoret ovat irti" varoitusta. Ei ne mitenkään super-jämäkästi ole kiinni, mutta selkeesti tiukemmat ja tiiviimmät kuin ne alkuperäiset.

5. Wicku

Tykkäykset:
    0
    Mitä tuollaset gps-kuoret kustantaa, ja mistä sellaset mahtais saada? Ja vielä kysäisisin, että maksaako tuo gps:n käyttäminen? Ja miten on toiminu. Kiinnostas kysenen ominaisuud aika lailla, rentouttais pyöräilyä/moottoripöräilyä.

Kiitos vastauksista

6. AMG

Tykkäykset:
    0
    GPS

No paikasta riippuen ne maksaa n. satasen uutena. Siinä paikkella. Niitä saa varmaan aika monesta Nokiaa myyvästä liikkeestä tai netistä tilaamalla. Kannattaa kysyä paikalliselta kauppiaalta, tai etsiä netistä. Itse GPS:n käyttö ja paikanteleminen ei maksa mitään. Siihen ei puhelinverkkoa tarvita. Mutta Travel Guide sovelluksen käytössä tarvitaan GPRS yhteyttä ja siinä syntyy kuluja sen mukaan mikä liittymä sulla on käytössä. Lisäksi vuoden välein joutuu maksamaan sen lisenssimaksun, mutta se on sisällytetty vuodeksi eteenpäin jo kuorien ostohintaan. Se on jotain muutaman kympin kerran vuodessa.

7. baldie

Tykkäykset:
    14
    Puhelinmalli:
    OP3
    Olen ollut kiinnostunut hankkimaan kyseiset kuoret, mutta arveluttaa, että tekeekö niillä kuiteskaan mitään. Esim. jos etsin paikkaa A jossain kaupungissa, niin onko jouhevaa seurata ohjeistusta kyseisellä gps:llä? Mitä hyvää ja mitä huonoa on kys. gps:ssä? Kiitos vastauksista!

8. AMG

Tykkäykset:
    0
    Haku

Kokeile laittaa hakuun ehdoiksi 5140 and GPS. Sillä löydät kattavasti käyttökokemuksia sekä hyviä ja huonoja puolia!
    : )

9. baldie

Tykkäykset:
    14
    Puhelinmalli:
    OP3
    Re: Haku

Toi oli viisas neuvo. Arvaappa montako sivua joutuu kahlaan läpi noilla hakusanoilla?? Tällei tää on helpompaa kysellä, kun noi on karannut ihan käsistä noi ketjut....

10. Fujitsu

Tykkäykset:
    0
    Offtopic: baldie, sinulla on liian iso avatar-kuva.

11. AMG

Tykkäykset:
    0
    Hmmm

No jospa joku mua viisaampi jaksaa.neuvoa paremmin.

12. Stoner

Tykkäykset:
    0
    Re: Hmmm

Mulla on ollut nuo kuoret jostain tammikuun puolivälistä asti lähes päivittäisessä käytössä joten kuoren metkut ovat tulleet tutuiksi. Ongelmia on ollut lähinnä softapuolella..

1) GPS-softa ei käynnisty vaan jää jumiin latauskuvaan. Punaista luuria painamalla pääsee pois mutta softa ei käynnisty uusintayritykselläkään.

2) Travel guide sovellus väittää ettei saa GPRS-yhteyttä palvelimeen. Tämä lienee enemmänkin puhelimen kuin kuorien ominaisuus sillä 5140 GPRS-wappi toimii muutenkin epäluotettavasti.

3) Satelliitteja ei tahdo löytyä monen minuutin odottelullakaan vaikka puhelin olisi ollut navigointitilassa ja kartalla alle 2 tuntia sitten.

4) Navigointia käynnistäessä softa väittää että GPS-kuoria ei ole kytketty.

Kaikista edellä mainituista ongelmista pääsee helpoiten kun katkaisee luurista virran ja käynnistää uudelleen. Hämmästyttävää kyllä nuo satelliititkin löytyy käynnistyksen jälkeen alta minuutissa vaikka periaatteessa tuon pitäisi olla kylmäkäynnistys...

Travel Guide sovelluksen surkean käyttöohjeen kanssa painineille vinkkinä voin kertoa että kun olet liikkeellä auton kanssa ja suunnittelet reittiä aasta beehen niin reitin tyypiksi laita "Nopein" sen sijaan että käyttäisit asetusta "Kävellen". Tällöin sovellus ottaa huomioon yksisuuntaiset kadut, moottoritiet ym. asiat. Jos asetuksesi on "kävellen", saattaa sovellus neuvoa sinua kääntymään yksisuuntaista vastaan jne. Sovelluksen käyttöohjeessa asiaa ei mainita halaistulla sanalla vaan tämäkin piti itse empiirisesti tutkia.

Sinänsä kuoret ovat ainakin allekirjoittaneelle olleet ehdottomasti hintansa väärti. Ajan bändin keikkabussia ja pari kertaa olen noiden avulla jopa välttänyt polttoaineen loppumisen kun tiettömällä taipaleella olen Travel Guiden kanssa etsinyt lähimmän huoltoaseman ja opastuksen sinne. Samoin vuokrabussia ajaessa on säästynyt maksamasta monta turhaa vuokrakilometriä kun tuntemattomassa kaupungissa ei ole tarvinnut pyöriä etsimässä keikkapaikkaa vaan ennen matkaan lähtöä syöttänyt Travel Guideen paikan osoitteen ja seurannut ajo-ohjeita lyhintä reittiä perille.

Pikkumiinuksiahan tuosta vehkeestä löytyy, mutta niistä selviää kun tottuu sen metkuihin. Yksi paha miinus on kyllä virrankulutus. Autokäytössä ei ongelmia kun pitää puhelinta koko ajan laturissa..

Toivomuslistaan lisäisin myöskin jonkinlaisen "flight moden" että puheluominaisuuden voisi kytkeä pois käytöstä navigoitaessa. Minulla ainakin on niin uskomattoman huono tuuri että kolmessa tapauksessa neljästä joku soittaa minulle juuri silloin kun navigoin jossain sokkelossa. Tällöin kartta tai ajo-ohje häviää ruudulta ja siinä lukee että "Äiti GSM soittaa" tai vielä pahempaa "tuntematon numero" joka tarkoittaa että eksyn reitiltä jonkun seiskapäivää -myyjän takia ;)

13. AMG

Tykkäykset:
    0
    Joo-o

Joo, aika pitkälle samantyyppisistä ongelmista ovat muutkin raportoineet. Tavallista tai tyypillistä niin silti täytyy hämmästellen todeta ettei koskaan, ja paino sanalla koskaan, ollut ensimmäistäkään häiriötä mulla niiden kanssa. Eli pieniä eroja löytyy näköjään. Aina onnistui paikannus ja TG toimi puhelimen WAPin kautta ihan saumattomasti. Ja puhelin oli sentään alkupään malleja vanhemmalla softalla.

14. Sammen Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    pitää vaan heittää tänne väliin, mun mielestä näppäimet tässä GPS-kuoressa on paremmat kuin tavalisessa.

:D

15. ON

Tykkäykset:
    20
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s 64Gb
    5140i ja GPS -kuoret

Käyttääkö i -malli samaa GPS -kuorta kuin edellinen malli?
    Mistään en ainakaan ole saanut vinkkiä, että olisi tulossa uusi kuori i -mallille.

16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Re: 5140i ja GPS -kuoret

Nokian sivuilla linkit vievät saman kuoren luo.

17. ON

Tykkäykset:
    20
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s 64Gb
    Re: Hmmm

En ole juurikaan käyttänyt TG:tä, joten voisitko laittaa yhden käytännön esimerkin, miten TG:llä menet paikasta A paikkaan B.

18. baldie

Tykkäykset:
    14
    Puhelinmalli:
    OP3
    Parempi nyt? Saitte mut vakuuttuneeksi, ostan gps-kuoret...

19. temea

Tykkäykset:
    0
    jep eli minulla ollu gps kuoret viikon ja toimi moitteettomasti tähän päivään asti , kun lähettiin lomalta kotia päin ja pistin gps,än päälle katsoakseni matkan, keskinopeuden, yms.. kun päästiin matkan puoleen väliin niin pysähdyin ja laskin puhelimen pois koelaudalta , kun sitten jatkettiin matkaa oli sateliitit hävinneet ,eikä ole sen jälkeen löytyny... vaikka käyttänyt kuoret pois ja sammuttanut puhelimen jne jne . lukee vain: ets.satelliitteja

jokohan nuo hajosi vai mikä v. .tu tuli

20. kaensae

Tykkäykset:
    0
    Jep jep...
    Vilkaiskaapas sinne kepsukuoriin sillai että numero levy on irti ja pohjan luukku auki, niin näette nottan kontaktipinta puhelimeen ja muutkin rakenteet on melko kevyttä tekoa... eli se tekee kädessä pidettäessä helposti kosketushäikkiä sekä luurin ja kuorten että kuorten eri osien väliin ( ainakin omien kokemuksieni pohjalta väittäisin näin ) vähän tapahtuneesta häikästä riippuen tapahtuu erinäköisiä jumittumisia / vajaatoimintoja, vaihdellen buuttaamisesta pieneen tarkkuuden heikkenemiseen.... Parhaaksi olen havainnut aina epäillessäni toimintaa katkaista virrat hetkeksi, mikä poikkeuksetta onkin auttanut.

Tähän rakenteen keveyteen viitaten en myöskään pitäisi lainkaan ihmeellisenä että ihan kirkkaalla ilmalla auton tuulilasin alla oleskelu riittäisi aiheuttamaan pysyvänkin lämpövaurion...

Olen käyttänyt melko monipuolisesti ko yhdistelmää sekä tavan gps -ohjelmapuolella että TG:n kanssa ja hinta - laatu - käytettävyys ovat nähdäkseni oikealla tasolla, eli en ole katunut hankintaani.

Jaa tämä viestiketju