1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Saunalahti 4523 tekstiviestiä 8 tunnissa, Saunalahti laskuttaa kaikki

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja kumpu, 13/6/07.

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.
  1. kumpu

    Liittynyt:
    2/3/05
    Viestit:
    47
    Tykkäykset:
    0
    Poikani kännykkä (Nokia 3310) oli yöllä laturissa ja lähetti 8 tunnin aikana 4523 tekstiviestiä samaan numeroon. Numero oli sama, minne hän oli viimeisen tekstiviestin lähettänyt.

    Puheluseurantalokin mukaan viestejä oli lähtenyt 5-8 sekunnin välein.

    Puhelin oli sängyn alla latauksessa ja tiedän, ettei hän ole näitä viestejä lähettänyt. Melko nopea pitäisi olla, jotta saisi lähetettyä viestin noin 6 sekunnin välein.

    Puhelimessa on Saunalahden tekstari liittymä, johon sisältyy 1.000 tekstiviestiä/ kuukausi.

    Aiemmin tässä kuussa tekstareita oli lähtenyt noin 280, ja tuona yönä 1000 tekstiviestin raja ylittyi reippaasti ja laskua kertyi ylimääräisistä viesteistä 408 euroa.

    Soittelin Saunalahden asiakaspalveluun, jossa puhelimessa ollut naishenkilö kertoi soitettuaan välipuhelut tekniseen tukeen ja luotonvalvontaan, että lasku jää minun maksettavaksi ja voisin olla luotonvalvontaan yhteydessä maksusuunnitelman tekemiseksi.

    Asiakaspalvelu kertoi, että koska kyseessä saattaa olla virus tai tekninen vika puhelimessa, koko lasku jää asiakkaan maksettavaksi.


    Olisin tietysti toivonut, että Saunalahti jättäisi laskuttamatta nämä yön aikana lähteneet tekstiviestit, sillä:
    - Liittymässä on 1.000 tekstiviestin tekstaripaketti
    - Tekstaripakettissa oleva 1.000 viestin raja lienee peruja "tekstaa itsesi puuduksiin" -liittymästä, jota myytiin aluksi siten, ettei siinä ollut ylärajaa tekstiviesteille ja yläraja siihen aikanaan tuli, koska jotkut käyttivät liittymää koneviestintään ja tekstareiden lähettäminen haluttiin rajata vain "ihmisten käytettäväksi" -> ainakaan aluksi tuolloin ei Saunalahdella ollut tarvetta rajata ihmisten lähettämien tekstiviestien määrää
    - Tekstiviestit ovat lähteneet ilmeisesti viruksen tai teknisen vian vuoksi
    - Puhelimen käyttäjä on noudattanut erityistä huolellisuutta puhelimen käytössä, säilyttämisessä jne., jolloin tapahtunutta ei voida pitää tuottamuksellisena.


    Melko vaarallista, kun 7,95e budjetoitu kännykkälasku pompsahtaa yön aikana 5039% summaltaan, voittaa pahimmatkin inflaatioluvut.



    Ai niin, miten tämä kävi ilmi? Poikani sai Saunalahdelta tekstiviestin, että liittymän 1000 viestin raja on ylittynyt ja tästä eteenpäin kaikki lähettämäsi viestit maksavat 0,09 euroa. Sitä, milloin viesti saapui en saa nyt selville mutta ilmeisesti se tuli ko. päivän aamuna.
     
  2. Xenonit Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    10014
    Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    Järjetöntä!
    Yksi hyvä esimerkki siitä miten kuluttajaa "poletetaan".
    Miten tälläistä tekniikka voidaan myydä, jollei se ole 100% luotettavaa?

    Mielestäni Nokia on vastuussa siitä ettei ostamasi laite toimikaan asiakkaan näkövinkkelistä oletetusti.
     
  3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Mainittuun koneeseen ei taida saada edes java sovelluksia, joten ei sinne virukset ihan itsekseen voi pompata, jos laitteeseen saisi sovelluksia asennettua, niin ei tekstiviestejä lähettävän sovelluksen tarvitse olla virus.

    Toki jos joku on luuriasäätänyt, esim itse "korjaillut" tai jopa softaillut niin on aika vaikea työntää mahdollista päätelaitteen vikaa kenellekkään muulle.

    Tekninen häiriö on toki hyvin mahdollista, olisi toki kiva tietää onko luurista todella lähtenyt mainittu määrä viestejä, ja jos on, niin miksi, johtuuko verkosta vai luurista.

    Luuri pyörii lattialla, ties missä sängynalla? :)
    Niin jos kyse tuotevirheesta joka ei johdu käyttäjästä, niin on toki merkitystä että on huolellisesti käsitellyt ja toiminut.

    Jos kuvitellaan että operaattorista ei löydyvirhettä, eikä päätelaitteesta sellaista jolla vastuun voisi sysätä valmistajalle/myyjälle, niin kannattaa selvitellä vakuutusyhtiötä.

    Jos ei saldorajaa, niin saldorajaan on vaikea vedota.

    Vertaa, kodin vesiputken rikkoutuminen, niin vesilasku tulee, vaikka olisi kuinka huolellinen.
    Ensinnä varmistelet puhelimen historiaa, onko uutena hankittu, ei kosteusvaurioita, itse säätelyä, kuoria jne. puhettakaan softaus yrityksistä.

    Kirjallinen reklamaatio, kiistät mahdollisesti virheellisen osan tulevaa laskua (laskuntultua), maksat oikean osuuden, varaat rahat riidanalaiseen osuuteen. käännyt kunnallisen kuluttajaneuvojan puoleen jos ei mahdollisesti virheellista laskua oikaista.
     
  4. Siniviiva

    Siniviiva Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/1/05
    Viestit:
    3025
    Tykkäykset:
    102
    Mielenkiintoista. Samantyyppinen tapaushan oli jokin aikaa sitten samalla operaattorilla -> linkki...
     
  5. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Tuo on ihan järjetöntä... Millä vitulla kuluttajan muka pitäs olla vastuussa tuossa tapauksessa. Nyt vaa puhelin tutkittavaksi ja yhteys kuluttajaneuvojaan laskun jäädyttämiseksi. Samalla poliisitutkinta päälle petoksesta operaattorista, tutkintapyyntö. Ne ei voi millään todistaa tuollasta, ilman tutkintaa. 3210 on nopein puhelin lähettää yksittäisiä ja erillisiä viestejä jos niitä pitäs lähettää kokoajan putkeen nakuttamalla navinäppäintä.

    Tollasen luurin "päällejääminen" siis tekninen vika on liki mahdoton mikä teillä on, se edellyttää softan jumiutumista siihen kohtaan. Toki Nokialla on vikoja ollut, mutta tuossa luurissa ei ikinä ole koskaan kuullutkaan että olisi tollasta vikaa, nyt näyttää siltä, että Saunalahdella on "mittari raksuttanu ylimäärästä".

    hmmm... Nyt on pakko miettii kunnolla... Jos kyse on tyypillisen "mehukaatelijan" puhelimesta, voiko navinäppäin jäädä niin jumiin, että softa alkaa rullaamaan ja laukeaa huomaamatta niin ettei kakru tajua, et sielä on jotaa pyöriny. Nokian orkkisnäppäimet ei tee sitä ainakaan, toinen vaihtoehto on tutkia puhelin siis kokonaan, semmosen kapulan kun saan kouraa 5 minuttia, tiedän onko puhelimessa mahdollisesti sellasta vikaa. Se on yks mikä on varma, mä tota mallia olen purkanu ja kasannu ja korjannu puhelimista eniten, varmaan sen 500-1000 kertaa. Taustalla tossa mallissa ei toimi mikään mikä ei näy näytöllä jos se koskee viestien lähettämistä. Netmonitorilla näkisi heti onko kuinka monta kertaa navinäppäintä näpelöity ja pari muutakin asiaa.

    Kysys kakrulta, millälailla puhelin oli, siis oliko se tekstiviesteissä vai missä kun se aamulla katsoi puhelintaan vai oliko se niinkuin normaalisti valmiudessaan. Eli logot näkyi ja kaikki. Se ratkasee aika pitkälle jo mysteeriä. Vastaus on oltava ehdoton. Jos puhelin oli tekstiviesteissä, se on voinu korkeintaan laittaa viestejä vain siihen numeroon mikä tulee ensimmäisenä listassa, jos se on muualla, Saunalahti on syypää kaikkeen. Puhelin ei jumiutuessaan edes teknisesti, voi hakea randomina yhtään mitään numeroa, semmosta ei ole yksinkertasesti toiminnoissa! Saunalahti ei pysty kirveelläkään sellasta todistamaan...

    Jos joku Saunalahdesta haluu tulla esittelemään tänne ajopuuteorioitaan, sopii koettaa.
     
  6. eralumi Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    3/1/05
    Viestit:
    4956
    Tykkäykset:
    30
    Tuohon luuriin ei tosissaan kyllä ole minkäännäköisiä viruksia joten se vaihtoehto voidaan sulkea pois. Samoiten voidaan olettaa ettei käyttäjä pysty ja ehdi tuossa ajassa lähettämään noin montaa viestiä.

    Potentiaaliseksi vaihdoehdoksi voisi siis jäädä se, että puhelimen softa meni jotenkin jumiin ja jäi lähettämään viestiä kokoajan. Tällöin olisi kuitenkin pitänyt lähetettävään numeroon saapua nuo kaikki vajaa 5000 tekstiviestiä. Menikö tekstiviestit perille siihen numeroon minne ne lähti?

    Toinen vaihtoehto on se, että vika on operaattorin päässä. Siellä mennyt laitteet jumiin tai vastaavaa, joka sitten on aiheuttanut tuon viestimäärän.

    Kumpaankaan vaihtoehtoon en ole törmännyt aikaisemmin. Kannattaa siis toimia Soveliaan ohjeiden mukaan ja reklamoida laskusta. Saunalahtikin siinä tapauksessa selvittää asiaa hieman tarkemmin. Ei ne aspassa ja teknisessä tuessa ole kovin tarkkaan tuota selvittänyt. Siinä mielessä tämä on samanlainen juttu kuin siniviivan kertoma, että aspa käskee maksamaan vaikka vika loppuenlopuksi on aivan muualla kuin käyttäjässä.

    Tosin, jos vika on itse puhelimessa, niin sehän ei ole millään tavalla Saunalahden syy, siitä kannattaa sitten reklamoida puhelimen valmistajalle, eli Nokialle.
     
  7. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Mä oon törmänny ainoastaan Radiolinjan aikaan radiolinjalla ja DNA:lla vielä todella useesti tänäpäivänä samaan ongelmaan, viestit menee useampaan kertaan esim. 1110i malleista ja jos vastapuolella on malli esim. 8310 joka ymmärtää vain yhden viestin kerrallaan, saattaa lähetys sekoilla. Mutta laskutusta ei ole menny tuplina ja triploina.

    Nokialle ei vaikuta mitää ilmotella... se on nyt olennaista missä asennossa puhelin oli kun se aamusta löydettiin ja katsottiin seuraavan kerran, oliko tekstiviesteissä vai ei.

    Olkoot sitte trolli tai ei, juttu ei etene tuon pitemmälle.
     
  8. Xenonit Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    10014
    Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    Saunalahti osaa laskuttaa milloin mistäkin.
    Itsekin olin muka käyttänyt 10e edestä dataa ja wappia vaikken niitä ole koskaan käyttänyt ja melkein voin luvata ennen seuraavaan 5v käytäkään..

    Pakko maksaa kun puhelimeni on lähettänyt milloin mihkin aikaan datapyyntöjä yms.

    Saunis osaa taikurinhommat :(
     
  9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Ihan unohtui, eli jos kuvitellaan että lasku on aiheellinen, niin kannatta toki varmistaa että operaattori on laskuttamansa viestit todella toimittanut asiallisesti perille....
     
  10. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    ;)) onhan se toki tärkeää, ettei mitään vaan ole hävinnyt niistä viesteistä.
     
  11. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Tämä on todella valitettava tapaus. Vastaavia tapauksia on aikojen saatossa ilmennyt muutamia (sormilla laskettava määrä). Yhteistä kaikille näille tapauksille on se, että käyttäjällä on ollut käytössään Nokian 3xxx -puhelin.

    Ainakin yhtä vastaavista tapauksista on käsitelty myöskin kuluttajariitalautakunnassa ja viestintäviraston kanssa. Kuluttajariitalautakunta on päätynyt päätöksessään siihen, että asiakkaalla on vastuu viestien kustannuksista (vrt. aikaisemmissa viesteissä esillä ollut vesijohdon / tiskikoneen rikkoutuminen ja siitä johtuva vesilasku).

    Olemme tarkistaneet kyseisten tapauksien jälkeen järjestelmämme, järjestelmistämme ei ole löytynyt syvällisenkään etsinnän jälkeen puutteita ja olemme pystyneet osoittamaan, että tekstiviestit on todella lähetetty.

    Näkemyksemme mukaan vikatilane on poikkeuksetta kaikissa näissä tapauksissa aiheutunut päätelaitteesta, vaikka Nokia on kategorisesti kiistänyt ongelman johtuneen heidän päätelaitteista. Niin ikään Nokia on kategorisesti kiistänyt, että ongelma olisi mitenkään voinut johtua heidän toimittamastaan keskuslaitteistoista, joita Saunalahti käyttää.

    / Panu.
     
  12. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Jos ongelmia onkin vanhoilla puhelimilla lähetettäessä... ja uusien välisissä... hmm... Just tota olen miettiny pitkään... niin pitkään kun itsekin huomasin kummallisia juttuja. Välillä viestit viipyy verkossa luvattoman kauan. Mut se kertautuminen mistä olen DNA:llekin valittanu useempaan otteeseen, on heidän mielestään heillä se vika mutteivät osaa paikallistaa. Yksi yhteinen tekijä näyttäs olevan DNA:lla viestiekertautumisessa juuri puhelinmallien yhteensopimattomuus, mut merkittävää on, ettei lasku ole kasvanut ollenkaan. Kaikki mikä taas liittyy Elisaan ja entiseen radiolinjaan, nehän käyttää/käytti kaiken tilaisuuden heti hyväkseen kuin shakaalit.
     
  13. eralumi Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    3/1/05
    Viestit:
    4956
    Tykkäykset:
    30

    Mutta onko näissä kaikissa tapauksissa kaikki viestit menneet perille lähetettyyn numeroon? Voitteko veloittaa viestien hinnan, jos viestejä ei ole toimitettu, ettekä näinollen ole tehneet teille kuuluvaa hommaanne?

    Asiakas siis tässä tapauksessa maksaisi palvelusta, jota ei ole saanut?
     
  14. TikkiT

    Liittynyt:
    20/1/05
    Viestit:
    42
    Tykkäykset:
    1
    Luin plehden vastineen tuossa ylempänä. Varmaankin asia on niin kuin hän kertoo. Maallikon silmin katsottuna näillä tiedoilla vika näyttäisi olevan Nokian puhelimessa.

    Tässä olisi kuitenkin hyvä paikka Saunalahdella tulla asiakastaan vastaan. Tuollainen 400€ lasku voi tehdä lapsiperheen talouteen ison loven. Kärhämöinti Nokian kokoista yritystä vastaan vasta kalliiksi voisi tullakin.

    Mukava olisi tästä säikeestä huomenna lukea, että Saunalahti ja nimim. kumpu ovat päässet laskutusasiassa molempia tyydyttävään ratkaisuun.
     
  15. edelpils

    Liittynyt:
    20/12/04
    Viestit:
    251
    Tykkäykset:
    0
    Ottamatta kantaa sen enempää otsikon aiheeseen, haluan muistuttaa että tekstiviestistä syntyy laskutettavaa kun viesti lähtee puhelimesta tekstiviestikeskukseen. Se mitä tapahtuu tämän jälkeen, ei muodosta laskua kuluttajalle.

    Se toimitetaanko viesti perille kerran vai monta kertaa, ei vaikuta laskuun.
     
  16. eralumi Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    3/1/05
    Viestit:
    4956
    Tykkäykset:
    30
    Tämähän se olisi se ihanteellisin tilanne. Vaikka saunalahti menettäisi tässä tapauksessa muutaman euron, ei se saunalahden pussissa tunnu niin suurelta kuin lapsiperheen pussissa. Saunalahti kuitenkin hyötyisi tässä tapauksessa siinä, että saisivat pitää erittäin tyytyväisen asiakkaan.
    Itsekkin tällä hetkellä Saunalahden kanssa selvittelen asioita koskien heiltä ostetun puhelimen takuuhuoltoa.

    Jos Saunalahti aikoo kuitenkin periä koko tuon summan, niin ehdottaisin laskun saajaa kuitenkin kysymään kuluttajaneuvojalta kantaa asiaan. Ja kuluttajaneuvojan kautta saa varmasti apua jos joutuu nokian kanssa tappelemaan asiasta.
     
  17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Jep, vähän sama kuin matkahuolto ottaisi hinnan paketista, mutta ei veisi perille, vaan heittäisi nurkkaan ja viikonpäästä ne vain "katoaisi".

    Tai kuten posti joka ottaisi 5000 kirjeestä 1 lk postimaksun, mutta jättäisi kirjeet nurkkaan lojuun.

    " me nyt vaan laskutetaan 'homman' vastaanotosta, ei toimittamiseta, jos me ei toimiteta niin ei vaikuta hintaan..."


    Teksiviestin lähettäminen maksaa hinnaston mukaan, kuten myös kirjeen lähettäminen, en varma mutta matkahuolto taitaa palvelusta/rahdista
     
  18. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Eipä ole "kumpu" kommentoinu vielä mitään tuosta mun jutustakaan... noo, katotaahan mitä mieltä on. Mun mielestä asiakkaan ei tartte olla tietonen Nokiaa tai muutakaan käyttäessä, että onko kaikki verkossa ja puhelimessa kunnossa. Jos asiakkaan mielestä on, niin sillon se on. Ei asiakas voi tietää kaikenmaailman parametreistä miten puhelimet ja verkko asian ymmärtää kun viesti tulee ja se käsitellään verkon sisällä. Asiakas on lähettävinään viestin ja jälkikasvulle luovutanu sellasen puhelimen ja liittymän siinä uskossa että se toimii siten kun hän on aatellu. Se siitä... Nokia ja operaattori ei tietysti asiaa tunnusta, rahaahan siinä palaisi. Kumma, että DNA on asian uskaltanu myöntää ja ei ole edes laskuttanu.

    Mitä tulee sauniksen hatariin selityksiin puhelimesta, niin tänne vaan, nähdään osaako ne ja tietääkö edes todellisuudessa mitään. Kukas se olikaan se henkilö, kandeis laittaa lehteen ja julkassa netissä joka sitä viruslööperiään jakaa sielä. Kuhan ovat taas asiakkaalle sellasia meriselvityksiä antanu, että uskoo ja maksaa. Sitte onkin helppo torua ja haukkua vastuuton jälkipolvi, joilla ei ole aivoja. Härskiä touhua operaattori Saunalahti, HÄVETKÄÄ!!!
     
  19. Xenonit Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    10014
    Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    JJ-75 on harvinaisen viisas jätkä!
    Toisin kuin aina kauppiaita, valmistajia yms puolustavat foorumintahot!
    He jotka leipoo laitteet ja rakentaa verkot ovat velvollisia myös huolehtimaan niiden kunnosta ja ottamaan vastuu kaikista epämääräisistä tilanteista, eikä sysäämään niitä asiakkaan lukuun, PRKL!
     
  20. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Aijemmassa laskuepäselvyys tapauksessa kommentoitiin
    Tuolloin myös oli laskutus rivitoikein ja bitit liikkuneet
     
Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.

Jaa tämä viestiketju