1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

3G vs ADSL

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja muumi, 9/8/06.

1. muumi

Tykkäykset:
    19
    Nyt kun on markkinoille tuotu näitä kiinteähintaisia 3G-dataliittymiä, lienee aika harkita kiinteän koti-ADSL:n korvaamista mobiililla laajakaistaratkaisulla.

Minkälaisia kokemuksia on 3G-datayhteyksistä? Millainen on nopeus ja luotettavuus pitempiaikaisessa käytössä verrattuna esim. 512-nopeuksiseen ADSL-liittymään? Onko operaattoreissa merkittäviä eroja?

2. sane Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    13
    Itse en ainakaan menisi korvaamaan, on nimittäin tuo ADSL luotettavuudeltaan aivan omaa luokkaansa. Satunnais surffailuun varmasti riittä 3g-yhteys, ja mukaan otettavaksi yhteydeksi. Ainakin itsellä pätkii 3g-yhteys kuitenkin sen verran (SL dataetu).

3. polle

Tykkäykset:
    0
    Itselläni on Elisan 1 meganen Vodafonen kortilla. Käyttömukavuus on lähes ADSL-tasoa. Luotettavuus on heikompi. Nopeus on yleensä luokkaa 500-900 kbits, mutta joissakin paikoissa 3G-verkossakin tämän alle. Sanoisin, että jos ei paljoa warettele, niin 3G-riittää laajakaistaksi. Suurkuluttajille en suosittele. Kannattaa harkita tarkkaan ja jos mahdollista kokeilla ennen 24kk-sopimuksen tekoa.

4. -Mercury-

Tykkäykset:
    0
    minkälaiset pingit tuossa 3G HSDPA:ssa on?

Saunalahden edgellä pyörii ainakin siinä 500ms-600ms.

Tuohan sulkee jo kaikenmaailman fps-nettiräiskinnät ja muutenkin hidastaa surffailua.

Itse en ainakaan omalla käytöllä harkitsekaan adsl:n korvaamista, sen verran rankkaa on "linux-distrojen" lataus. Mutta matkallehan tuo ois ihan kätevä, toki kukkarolle sopivin taitaa olla Dataetu joka nyt jo on kännykässä.

5. muumi

Tykkäykset:
    19
    Kuinka vahvassa verkossa olette käyttäneet 3G-dataa? Jos puhelimessa näkyy täydet tolpat, katkeileeko yhteys silti usein? Onko verkossa ruuhkaa ja pätkiikö pahemmin jonain tiettynä aikana?

6. ArtoSy

Tykkäykset:
    0
    Mielenkiintoista. Olen nyt n. 3 viikkoa käyttänyt 3G-yhteyttä laajakaistan sijaan Saunalahti + Dataetu ilman nopeuajoitusta n.2 t/päivä. Ja täytyy sanoa, että olen ollut positiivisesti yllättynyt ja tyytyväinen. Yhdeys ei katko ja nopeus 300-360 kbps. Luuri on Nokia 6280 ja muodostan yhteyden läppärin kautta. Yhden kerran on puheli tiltannut ja pitänyt käynisttää uudelleen ei muuta ongelmaa. Tosin en ole yhteyttä koittanut viellä muualla kuin kotona. Eihän tuo nopeus ihan vastaa laajakaistaa, mutta itselleni kyllä riittää perus-surffaukseen.

7. caissa

Tykkäykset:
    0
    3G HSDPA:n pingit ovat tyypillisesti luokkaa 100 ms (32 B pakettikoolla). Parhaat pingit ovat kokeiluissani Optionin datakortilla ja 1 Mbps -liittymällä olleet hieman alle 80 ms. Harvemmin tulee 10 pingin keskiarvoksi yli 120 ms. Suurempi pakettikoko tietysti huonontaa tuloksia (kuten kaikilla muillakin yhteyksillä).

Pingin testauksessa saattaa vaikuttaa mm. se, onko lähettänyt juuri ennen testausta dataa koneesta verkkoon päin (uplinkkiin). Jos ei ole lähettänyt, tulos saattaa olla huonompi, koska tällöin ei välttämättä saa heti parasta mahdollista uplink-nopeutta (384 kbps). Tämän vaikutus on luokkaa 20-30 ms. Tällä ei ole juurikaan käytännön merkitystä viivekriittisissä sovelluksissa, koska niissä uplink on yleensä auki ja täysillä.

Noin 100 ms viive taitaa olla riittävän hyvä lähes kaikkiin sovelluksiin, vaikka 0 ms olisi tietysti vielä parempi.

8. Masteri Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    3G ei missään tapauksessa korvaa Adsl:ää, 3G vain tilapäiseen käyttöön.

9. jiikoo811

Tykkäykset:
    2
    Ainakin minun tapauksessa korvaa ja tyytyväinen olen ollut =) Luurina N70 ja Soneran liittymä. Bluetoothilla yhteys koneen ja kapulan välillä niin ei tarvi datanarua nyppiä joka välissä:) Nopeus on yleensä 300-360 kbps eli ihan ok surffaukseen. Ja voi sitten huoletta kuunnella nettiradioita luurilla kun on kiinteähintainen data.

10. BuZu Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Otsikkoon yksinkertainen vastaus:

Liikutko? => 3G
    Et liiku? => ADSL

Poikkeuksena voi mainita tilanteen, jossa ADSL on "pitkän piuhan päässä" ts. hieman syrjemmässä, jossa kuitenkin 3G toimii.

11. evilK

Tykkäykset:
    0
    Saunalahden datapaketista kokemuksia?

Onko kokemuksia tuosta saunalahden uudesta datapaketista, johon saa kytkykauppana Huawein USB 3g-modeemin. Hinta on 14,95e/kk nopeudella 384kbps.

Kotipuolessa olisi aika vaihtaa puhelinmodeemi nykyaikaan. Halvin ADSL (512M) maksaa 24,95 kuussa eli tuo saunis olisi aika paljon edullisempi. 3g verkon peitto löytyy. Modeemin jälkeen tuo varmaan tuntuu nopealta vai onko se hinnan arvoinen?

12. espenleka

espenleka Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Minun tapauksessani on korvannut kokonaan, ja olen enemmän kuin tyytyväinen. :) Tarkkaan ottaen käytän kylläkin vielä Edgeä, mutta jo sekin on riittävä minulle.

Riippuu täysin käyttötarkoituksesta, kumpi kannattaa ottaa. Warettajille ja isojen tiedostojen siirtelijöille 3G ei ole ratkaisu, mutta normaaliin surffailuun aivan passeli.

13. espenleka

espenleka Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Niin no. Itse en liiku tietokoneen kanssa minnekään, mutta silti olen tyytyväinen mobiilidataan (EDGE). Riittää mainiosti minulle. Etuna ADSL:ään juuri tuo liikkuvuus, kun voi käyttää nettiä sekä kännykästä että tietokoneesta.

14. plehti Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Henkilökohtaisesti minulla on kotona työnantajan maksama laajakaista-liittymä ja sen lisäksi minulla ja vaimollani on käytössä mobiililaajakaista. Loma-asunnolla meillä on meidän itse maksama adsl-liittymä. Liikkuessani käytän wifi -verkkoa esim. Wippies -vierailijaverkkoa ja ellei wifiä ole tarjolla niin mobiililaajakaistaa esim. tätä viestiä kirjoittaessani. Suurin syy laajakaistaliittymään kotona on erilaiset streaming -palvelut ja niiden käyttäminen.

/ Panu.

15. CogNaC

Tykkäykset:
    8
    Tai jos haluaa mobiilin netin lähes adsl:n vasteajoilla niin Flash-OFDM on vastaus. Peittoakin löytyy rutkasti enemmän kuin 3G:llä. Tosin ominaisuudet näkyy myös hinnassa. Jos minun pitäisi valita kiinteä liittymä näiden kolmen suhteen esim 1Mbps, niin järjestys menisi ADSL, Flash-OFDM, 3G/HSPA. Normaali surffailussa vasteaika merkitsee eniten koettuun nopeuteen, kakkosena vasta bittivirran nopeus. Toinen asia on sitten mihin kukanenki asettaa rajan hinnan ja mukavuuden suhteen, sillä aika halpahan tuo 3G on nykyisin.

16. plehti Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Paperilla Flash-OFDM -tekniikan vahvuutena on ollut perinteisesti vasteaika, mutta ero kapenee koko ajan ja HSUPA:n myötä vasteaikaero kapenee 10-20 millisekuntiin.

Hinta ja päätelaitteiden puute ovat puolestaan Flash-OFDM:n heikkouksia samoin kuin varsin rajoitettu nopeus verrattuna HSxPA:han (3G+, turbo-3G, 3,5G). Verkon rakentaminen teettää myöskin ongelmia, jos käyttäjämäärä kasvaa - solukoko tuppaa kasvamaan liian suureksi, jolloin käyttäjien saamaa todellinen tiedonsiirtonopeus tuppaa jäämään varsin pieneksi.

Oma lukunsa on myöskin se, kuinka kiinnostunut Qualcomm on kehittämään tekniikkaa eteenpäin tulevaisuudessa.

/ panu.

17. CogNaC

Tykkäykset:
    8
    Eli puhutaan 40-50ms vasteajasta? Koskakohan tähän päästään?

Tuskinpa Flash-OFDM:sta tulee erityisen suosittu, isommissa asutuskeskuksissa on vaihtoehtoja ja perämettissä käyttäjätiheydet jäävät väkisinkin alhaisiksi.

Jaa tämä viestiketju