1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

3g verkon toimivuus pks-seudulla

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja venkula, 9/6/05.

1. venkula

Tykkäykset:
    0
    Tuli hommattua tommonen nokian 6630 3g-puhelin. Saunalahden liittymäni käyttää elisan 3g verkkoa. Puhelin tuntuu jatkuvasti hävittävän verkon, eikä kovin nopeasti tunnu vaihtavan gsm verkkoon. Onko verkon kattavuus todellakin näin huono vai onko puhelimessa vikaa? Nyt piti vaihtaa puhelin asetuksista käyttämään tavallista gsm verkkoa ni toimii.

Onpa tosi hieno systeemi tää 3g, muuten jees mut ei vaan toimi!

2. sane Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    13
    kannattaa valita operaattori manuaalisesti nii ei hukkaa sitä verkkoo. sit voi käyttää huoletta 3g:täki

3. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Omien kokemusteni mukaan kattavuus on lähinnä vitsi .....

4. Nemesis-88 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 1020
    Missä päin pääkaupunkiseutua asut? Nimittäin sijainti vaikuttaa 3G-verkon kuuluvuuteen, esim. Helsingin keskustassa ei ole mitään ongelmia ja kentät on täysissä koko ajan. Pahaiten 3G toimii tietysti kaupunkien keskustoissa ;)

5. yellow Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Itse olen ollut verkon kattavuuten hyvin tyytyvainen. Helsingissa ja ainakin myos Turussa kattavuus on hyva. Sisapeitto voi olla tietyilla alueilla ongelma. Laadun kanssa on ollut ongelmia, mutta sekin tuntuu paranevan.

6. kp_1

Tykkäykset:
    0
    Onko Jyväskylässä vielä kaupallisessa käytössä 3g verkkoja???

7. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    On. Soneran verkko. Toimii vielä ihan hyvin, omien kokemusten perusteella paremmin kuin pk-seudulla.

8. sane Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    13
    nii- jos sattuu olee ulkona. sisäkuuluvuus on lähinnä vitsi juuri keskustoissa. helsingissä kävin ja kokoajan vaihteli 3g ja gsm välillä ja oulussa esim stokalla näkyy löytyvän semmoset 2 palkkii

9. Nemesis-88 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 1020
    Kyllä joissain paikoissa toimii 3g hyvin myös sisällä. Ainakin Stokalla toimi, mutta esim. rautatien torilla ja metroasemalla ei toimi.

10. venkula

Tykkäykset:
    0
    joo

Mulle ainakin riitti 3g siinä vaiheessa kun muutama asiakas sano ettei mua saa kiinni ja koko ajan oon kuitenkin helsingissä ollu. Jos puhelin vaihtas heti verkkoa kun 3g katoaa niin ei olis mitään ongelmia, mutta kun tuntuu olevan pitkäänkin ilman verkkoa. No joo, eli puhelimessa ei siis oo vikaa, on vaan taas operaattorit tuonu toimimattoman tuotteen markkinoille mikä ei sinänsä ole mitään uutta.

off topic

Viimeks sonera kauppas mulle 10/10 megasen nettiliittymän jota ei pystynyt toimittamaan, kuluja aiheutu mulle 150e, sinne jäi pohjattomaan soneraan. Mitään ei saa takaisin.

Ihmetyttää vaan kun olemattoman paskan myyminen ihmisille on sallittua. Mikäs siinä kun vaan löytyy tarpeeks tyhmiä ostajia....

: )

11. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Kyllä osa UMTS:n ongelmista menee puhelintenkin piikkiin. Esimerkiksi Nokian WCDMA-älypuhelimet roikkuvat UMTS-verkossa viimeiseen asti vaikka käytännössä yhteys ei enää onnistu ja olisi pitänyt jo aikaa sitten vaihtaa GSM-puolelle.

Täydellisessä maailmassa joka puolella olisi hyvä UMTS-kenttä eikä handovereita GSM-puolelle tarvittaisi. Omien kokemusten mukaan Nokia 7600 on toiminut softapäivityksen jälkeen ok eikä tavoitettavuusongelmia ole ollut kuin muutaman hassun kerran (saman verran kuin tavallisellakin GSM-puhelimella).

Käytössä on ollut Soneran UMTS-verkko ja Elisan UMTSia olen satunnaisesti testailut.

12. Ged

Tykkäykset:
    0
    Itse olen kanssa todella pettynyt 6630 ja Sonera yhdistelmään. Gsm-3G ja 3G-gsm vaihtoja tapahtuu koko ajan ja silloin on puhelin pitkään tavoittamattomissa, eikä edes Kuka soitti? palvelukaan rekisteröi saapumattomia puheluita.

Vaikka sitä on ihan paikallaan niin puhelin vaihtelee verkkoa täysin mystisesti planeettojen asennoista riippuen. Tän voi todeta hyvin laittamalla vuorollaan normaalin gsm-puhelimen ja 6630:n vaikka kaiuttimen viereen muutamaksi tunniksi.

13. puh Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Myös Elisalla on Jyväskylän alueella 3g-verkkoa.

14. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Kaupallisessa käytössä? Tai no väännetään rautalangasta, kuluttaja-asiakkaiden saatavissa? Eipä ole Elisa kovaa melua peittoalueen laajentamisesta pitänyt jos näin on.

Osaatko sanoa kattavuudesta tarkemmin?

15. puh Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Kaupallisessa käytössä on, Jyväskylä mainitaan myös Elisan nettisivuilla olevassa kartassa. Omaa kokemusta ei ole, yksi tuttu oli testaillut auton kyydissä ja pitänyt toimivana, kertoi että olisi toiminut Muuramessa asti. Tuttu ei ole kovin hyvä näissä, joten testitulokset varauksin.

16. Nynny

Tykkäykset:
    6
    Itse olen huomannut pääkaupunkiseudulla Soneran liittymällä UMTS-verkossa asioidessani sellaisen seikan, että puhelu ei kestä päällä, mikäli erehdyt asteenkin verran kallistamaan olkapäätä tai puhelinkättä. Jos näin tapahtuu, puhelu katkeaa liki väistämättä. Bulevardi on paikoista pahin, toinen on Mansku koko pituudeltaan - tämä siis jos liikut autolla, sillä kävellen en ole uskaltanut kokeilla moista maratonia, eikä siitä ole siten kokemuksia.

Lisäksi Soneran 3G-verkossa kuuluu "pieruja" useita kertoja puhelun aikana. Siis sellainen rehellinen useamman sekunnin kymmenyksen kestävä pörähdys kesken kaiken, joka toistuu aina silloin kun ei toivoisi. Ärsyttää sanoa vastapuolelle, että "en se minä ollut". Eivät muuten ole uskoneet...

17. nzip

Tykkäykset:
    0
    Tukiasema on kylläkin se joka kertoa mobiiliterminaaleille milloin siirtyä taajudelta toiselle tai WCDMA -> GSM. WCDMA on monimutkainen standardi, ja tulkkaussäännöt on vieläkin hakusessa, näköjään jopa silloinkin kun verkko ja terminaalit on saman yrityksen tekemiä...

18. Masteri Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Kuka soitti -palvelu sekä normaali gsm puhelinvastaaja-yhdistelmä ei toimi. Mikäli liittymässä on normaali vastaaja (ei soitonsiirrolla ohjattaja vastaaja), vastaaja pitää poistaa kokonaan tai vaihtaa soitonsiirrolla olevaksi vastaajaksi. Tekstistä ei tosin käy ilmi, onko liittymässä vastaaja palvelua?

19. yellow Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Lienee RNC/BSC mitka paattaavat WCDMA-GSM-WCDMA handoverista. Toki tukiaseman valityksella.

Jaa tämä viestiketju