1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

2000 autoilijaa sakotettu kännykkään puhumisesta

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Bird, 11/1/04.

1. Bird Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
  2. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Hienoa, varsinkin kun itse olen sitä mieltä että mahdollinen taisteleminen tavallisen nappi-hf:n kanssa jopa lisää riskiä liikenteessä verrattuna tavalliseen luuriin puhumiseen. Kiinteä autosarja on sitten asia erikseen.

3. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Onneksi eivät oo mua saaneet vielä kiinni, painotan sanaa vielä ;)

Jussin kanssa kyllä samaa mieltä, jälleen kerran. OT:ksi menee mutta oon ajatellu lisätä allekirjoitukseeni että "jos kommenttiani ei tule, katso Jussin kommentti" :)

Update: tosin lukijan pitäisi lukea sitten jokin muu threadi jossa on mun kommentti, että näkee sen allekirjoituksen.

4. arivi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Itselläni ei ole vaaraa tulla sakotetuksi, koska en käytä puhelinta ajaessani.

5. eph

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    E90
    Saisivat sakottaa kerran mutsia, josko sitten oppis käyttämään hf:ää. Itseltä löytyy nykyisin Jabran 250 bt-sanka, kätevä peli ajaessa.

6. Unski

Unski

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 6 & Huihai P9
    En käytä hf:ää ajaessa. Joskus koitin hf:ää niin se piuha sotkeentu käkkärin ja vaihekepin ympärille sen verran että tulin siihen tulokseen että huomattavasti turvallisempaa on ajella puhelin korvalla kun pitää johtojen selvittelyjä kesken ajon.

7. O.J. Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    108
    Kerran olen lankahärdelliä kokeillut, mulle riitti.

Bt-hf, kiinteä autosarja tai puhumisen ratissa jättäminen ovat mielestäni parhaat ratkaisut.

Toki jokainen saa olla mitä mieltä tahansa.

Kerran on puhallutettu kesken puhelun:)

8. Juzt Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    133
    Itse en ymmärrä koko lain tarkoitusta, ei kenenkään keskittymistä haittaa sen että pitää esinettä korvallaan, vaan korkeitaan itse puhelu voi viedä huomiokykyä (eli HF ei auta mitään). Kuinka moni pitää maantiellä molemmat kädet ratissa kokoajan, oli puhelua tai ei, kaupungissa ehkä saattaa joutuakkin molempia käsiä käyttämään, joskin automaattivaihteet auttavat tähänkin huomattavasti.

9. eph

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    E90
    Minä ainakin pystyn puhumaan (ainakin omasta mielestäni) ihan hyvin kaupunki/maantieliikenteessä, enemmänkin koen ongelmaksi sen että puhelu varaa yhden käden tai sitten pitää pitää päätä kallellaan jotta puhelin pysyisi korvan lähettyvillä.

Automaattivaihteisella ongelmaa ei tosiaankaan ole (ainakaan näin suuressa mittakaavassa) mutta automaattilaatikon omaavia autojahan on suomessa alle 1% autokannasta minun tietääkseni.

10. lineri

Tykkäykset:
    0
    Höpö höpö...

11. Mutka

Tykkäykset:
    0
    Minä olen pari kertaa ajanut poliisiautoa vastaan ja tietenki oli känykkä korvalla. Ei vaan oo vielä sakkoja tullut ja hyvä niin.

OT: Langalliset hf:t ovat vaarallisempia kuin pitää puhelinta kädessä. Nimim. kokemusta on :)

12. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Normaalille kännykänkäyttäjälle, joka ottaa ehkä yhden lyhyen puhelun ajon aikana vastaan, on turvallisempaa hoitaa homma ilman lanka-hf:n kanssa leikkimistä. Lailla onkin tarkoitus saada kuriin nämä autossaan konttoriaan pitävät tyypit, jotka lörpöttelivät koko matkan puhelin korvan ja olkapään välissä huojahdellen kaistalta toiselle tajuamatta kuinka vaarallista se on. Tällaisia maratonpuhujia on tullut vastaan useampi jopa raskaiden ajoneuvojen ammattikuljettajissa, mikä hämmästyttää minua suuresti.

13. puh Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Vanhakaan laki ei estänyt rankaisemasta Veppiksen mainitsemia kuskeja, kännykänkieltolaki vaikeuttaa vain elämää, mitään hyötyä siitä ei ole.

14. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Ei estänyt, mutta rajanveto oli käytännössä mahdotonta. Nykyinen laki taas on melko yksiselitteinen.

Henkilökohtaisesti olen (myös) sitä mieltä, että tuo "hf-laki" ei ollut paras mahdollinen ratkaisu, mutta viisaammat ovat näköjään asian toisin nähneet...

15. markkuk

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    -
    Joo, itsekään en ole handsfreetä ostanut. Omat ajot ja puhelut on niin lyhyitä, etten tarvitse semmoista. Olisi eri asia, jos ajaisin esimerkiksi työkseni pitkää matkaa. Tällä hetkellä puhelin on autossa mukana lähinnä siksi, että saa apua jos (ja kun) auto päättää pysähtyä ilman lupaani :)

16. FO110K

Tykkäykset:
    4
    hmmm, itellä kiintee hf-sarja, ja pakko sanoo et on ihan kurgo vehje... tietty nyt vois ajatella sen vaihtoa kiinteään BT malliin kun alkaa tuo 6310i nikotteleen... (missä se V600 viipyy!?!? ;))
    No mut joo, se lanka hf on kyl todella kamala keppivaihteiston kera, mulle riitti kerta sen kans sähläämiseen... bt sankaa en taas oo koskaan oppinu käyttään, joten maksoin enempi kiinteästä... ja on ollu sen arvonen kyl...

17. Jussi2000

Jussi2000 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Mikä milloinkin
    Tämä on todellakin ihmetyttänyt. Miksi ne ovat suurimmalta osin näitä ammattikuskeja jotka useimmiten ovat luuri korvalla, heidän jos keiden luulisi käyttävän kunnollisia HF ratkaisuja. Olisi varmaan mukavampi ajaakin kun ei tarvitse olla niska kenossa känyn takia.

18. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Olisko niillä ns. kylmä luuri käytössä, jonka käyttö ei (ihme kyllä) ole kielletty?

19. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Miten niin "ihme kyllä"? Sehän on kiinteästi asennettu autoon. ;)

Kiinnostaisi kyllä kuulla asiasta päättäneiden perustelut sille, miten lisäluuri poikkeaa käytännössä esim. kännykkä+tupakansytkälaturi -yhdistelmästä. Tekstiviestien kirjoittaminen toki on erona, mutta puhuminen varmaan on ihan samanlaista molemmilla välineillä.

20. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Lähinnä tuossa on ajateltu kustannuskysymyksiä esim. taksien osalta. Kiinteästi asennetut kutsuradiot tai muut työhön liittyvät laitteet on kalliita, joten niiden uusimiseen on annettu armonaikaa.

Tarkoitushan olisi ulottaa tuo puhumiskielto jossain vaiheessa myös ns. kylmiin luureihin. Aikataulu toisaalta on totaalisesti auki ja epäilen itsekin tullaanko suunnitelmaa viemään koskaan loppuun asti.

Jaa tämä viestiketju