1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

118 -> 112 ? Hätäpuhelu?!

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja emmel, 16/4/08.

1. emmel

Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Jolla, N9, 808, N8, HTC Desire HD
    En nyt sitten keksinyt mihin muuallekaan tämän olisin kirjoittanut joten tämä alue voitti arvonnassa.

Yritin eilen soitella numerotiedusteluun 118. Ruudulla vilahti "Emergency call" joten painoin puhelun paniikissa poikki.

Arvelin näppäilleeni väärin ja yritin uudestaan. Taas: "Emergency call". Oletin puhelimen kuvittelevan jotain jonkun toisen maan hätänumeroista tms. ja annoin puhelun jatkua. Tällä kertaa olin varma että näppäilin 118 enkä 112.

Meni jauhot suuhun kun puhelimeen vastattiin ripeästi kahden tuuttauksen jälkeen "Hätäkeskus". Sopersin vaan "Anteeksi väärä numero".

Piti ihan tarkistaa että eikös se 118 ole edelleen numeropalvelu ja 112 hätänumero. Näin oli. Seuraavaksi silmäys puhelulokiin: kaksi puhelua eilen numeroon 118. Ekan kesto 0 sekuntia ja tokan puhelun kesto 6 sekuntia. Tyyppi on "Emergency call".

Minkä h***tin vuoksi tämä LG:n Viewtyni tuuppaa puheluni hätäkeskukseen kun tahdon soittaa numerotiedusteluun? Olen tuskin ainoa tähän törmännyt. En muista asetuksista mitään valintaa tyyliin "Helpota hätänumeroon soittoa arpomalla kaikki 3-numeroiset puhelut hätäkeskukseen."

Känny siis LG:n Viewty KU990 ja liittymä Saunalahden. Miten tästä "avuliaasta" ja "elämää helpottavasta" ominaisuudesta pääsee eroon?

wikipedia tietää kertoa numerosta 118 seuraavaa:

Japani, merivartiosto 118
    Italia, ambulanssi 118
    Sveitsi, palolaitos 118
    Bolivia, ambulanssi 118

Mainitsee myös että Suomessa soitto 911:een kääntyy hätäkeskukseen.

2. Juse

Tykkäykset:
    0
    Aika mielenkiintoista. Tämänköhän takia töihin tulee hirveästi puheluita, joiden sisällöstä päätellen ihmiset luulevat soittaneensa numerotiedusteluun? ;)

Liekö vika sitten ihan tuossa LG:n puhelimessa? Jos sitä puhelinta tehdessä kukaan ei ole ottanut huomioon, että on olemassa muitakin kolminumeroisia numeroita kuin hätänumero...itse hätäpuheluiden tekniikasta en kyllä tiedä hölkäsen pölähtävää. Minä soittaisin operaattorille ja kysyisin asiaa.

Toki varmasti isohko määrä näistä puheluista on ihan tietämyksen puutetta. "Eikös numerotiedustelun numero ollutkin 112?"

3. emmel

Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Laitoin hätäkeskukseenkin viestiä/kysymyksen, tietävätkö he mistä on kyse. Vaimo kokeili tuossa vieressä äsken soittaa numerotiedusteluun 118 ja hänen puhelunsa menee sinne minne pitääkin. Minun numerotiedustelupuheluni menee suoraan hätäkeskukseen.

4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Kyseistä ominaisuutta joskus joillan malleilla (softaversioilla) esiintynyt.

Otat yhteyttä myyjään ja reklamoi.

Syyn aiheuttajan ongelmaan jo löysitkin.

5. emmel

Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Joo niin löysin (=ymmärsin) kun nukuin yön. Vika on tietenkin kännykässä.

Täytyy mailata LG:lle aiheen tiimoilta. LG:llä on muutenkin ollut kanta että puhelimen firmware on valmis ja virheetön eikä se tarvitse korjausta. Viewtyn käyttäjät sensijaan ovat yrittäneet keräillä adressia uuden firmwaren saamiseksi.

Sivumennen sanoen myös 119 aiheuttaa hätäpuhelun. 117 ja 116 sen sijaan ei. Muita en viitsinyt kokeilla. (ts. en noitakaan kokeillut kuin sen verran että lävähtääkö ruudulle se "Emergency call" luurin painamisen jälkeen)

Jaa tämä viestiketju