1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

112 koordinaatit ja Navicore

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja Raikke, 29/5/05.

1. Raikke

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    S3, Sonera
  2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Pikaisen kokeen jälkeen meni kyllä aikas tarkkaan samaan paikkaan ruksit.

3. tikma

Tykkäykset:
    1
    Mulla meni noin 400 metriä sivuun. Johtuisko siitä, että Navicoressa näytti olevan WGS84 ja tuossa nettihommassa taitaa olla Finnis Nautical???

Edit: Näytti tosiaan olevan kummassakin tuo WGS84??? Ihmeiden aika ei ole ohi... Garminin MapSource näyttää samoin kun Navicore, joten tuo netin antama koordinaatti on jostain syystä väärin.

4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Kokeilien Helsinki, Liperi, Vaasa, niin kyllä silmämäärisesti menee samaan paikkaan kartalla.

Oletteko varmasti syöttäneet navicoreen nuo oikeassa formaatissa, niin no silloin kyllä olisi syöttöpohja erinlainen, joten sen huomaisi.

Toki jos jonkin esimerkin saisi missä menee pieleen. (osoite, kordinaatit)

5. traktori

Tykkäykset:
    0
    Koitin hakea samaa paikkaa sekä tästä 112 palvelusta että Kansalaisen karttapaikasta. (Ja navicorella vielä varmuuden vuoksi tarkistin kummatkin koordinaatit.)

Mulla sama paikka antoi pohjoisen leveyden samaksi (XX"XX.119) mutta itäinen pituus oli 112:ssa XXX"X8.903 ja Karttapaikassa XXX"X9.121 (eroa siis noin 200m). Ja Navicore taas tässä tapauksessa oli 112:n kannalla.

Eli jossain välissä tätä eroa tapahtuu, mutta aina ei tiedä minkä laitteen/järjestelmän hyväksi!

6. tomsqu

Tykkäykset:
    0
    Itsekin aluksi ihmettelin, kun eroa näytti olevan monta sataa metriä.
    Minun tapauksessani heitto johtui kuitenkin siitä, että en heti huomannut seuraavaa:

Jos vertaa Navicorea ja Kansalaisen karttapaikkaa niin Navicore näyttää koordinaatit siinä muodossa, mikä karttapaikassa näkyy alimmaisena kohdassa EUREF-FIN maantieteelliset eli esim.
    12° 34' 56''
    Tuossa on siis asteet, minuutit ja sekunnit. Sen sijaan 112 palvelun koordinaatit on muodossa
    12° 34.56' eli asteet ja minuutit (+desimaaliosat).

Nämä kaksi merkintää tarkoittavat siis samaa pistettä:
    12° 34.50' (34 ja puoli minuuttia)
    12° 34' 30'' (34 minuuttia, 30 sekuntia)

Tämän hoksaamisen jälkeen ainakaan minulla ei heittänyt enää yhtään. :)

Jaa tämä viestiketju