1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

1. latauskerran pituus...?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Mark, 28/6/02.

1. Mark

Tykkäykset:
    0
    Niin, elikkäs mikäköhän mahtaa olla se optimaalinen latausajan pituus Nokian kännyissä, olisko jollain perustavanlaatuista tietoa? Kun yleensä myyjät sanoo mitä sattuu, tullut eteen variaatioita 10..24h väliltä..

2. sjl

Tykkäykset:
    0
    Ei kyllä ole mitään kovin perustavanlaatuista tietoa, mutta huollot joita käytän, sanovat 16 h ja itse lataan uuden puhelimen akkua yön yli eli 10-12 h ja hyvin on toiminut.

3. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    19
    Itsekin suosittelen yleensä asiakkaita lataamaan uutta akkua n. 16 tuntia. Muistelen joskus nähneeni jonkin tarvikeakun paketissa kehoituksen ladata akkua 14 tuntia. Eli tässäkin asiassa on niin monta mielipidettä, kun on miestäkin..

4. jalmari

Tykkäykset:
    1
    Eikö se oli kiinni akustakin (NiMH, Li-Ion...)? Ja mikä siitä Nokian akusta niin erilaisen tekee, kun Siemensiä käyttöohjeen mukaan pitää ladata ensimmäisellä kerralla vähintään kaksi tuntia?
    Minä olen muutenkin enemmän kuin hämmästynyt näistä akku keskusteluista tällä foorumilla. Jokaisella kun on omamielipiteensä akun lataamisesta, mutta harvemmin kunnon faktatietoja esimerkiksi tutkimusten valossa on kellään esittää.

5. O.J. Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    108
    T20s:sän(li-ion akku) ensimmäinen lataus oli mulla n. 2h eli ei tullut täyteen, oli kiire... Mielestäni max. toiminta-ajat ovat olleet samaa luokkaa valmistajan ilmoituksen mukaan, akku vieläkin älyssään, muttei aivan uudenveroinen.

6. -pekka-

Tykkäykset:
    0
    silloin kun olen uutta puhelinta hankkinut, on minulle ainakin suositeltu 16 tunnin alkulatausta...

7. BassFreak

Tykkäykset:
    0
    Mitattua faktaa:
    Ainakin nokian kännyissä sen jälkeen kuin luurin näytöllä eivät enään palkit rullaa siis latauksen "päätyttyä" luuri lataa vielä monta tuntia ns. trickle tyyliin eli pulsseissa, tämä sen takia, että esim li-on akkua ei voi pikaladata täysin täyteen vaan loppu on ladattava hitaasti.

8. --- Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Aikanaan latasin 3210:aa ekan kerran sellaiset pari tuntia, hyvin pelitti loppuun asti.

Eilen ostamaani kännyä latasin kiltisti 16h-jossei siitä ole hyötyä niin tuskin haittaakaan.

9. riku

Tykkäykset:
    0
    Ei se niin tarkkaa, mutta semmosen 16-20h olen omiani ladannut.

10. seppo88

Tykkäykset:
    0
    oma motorolani latautuu noin neljässä tunnissa ja akku kestää jonkun 4 päivää.

11. riku

Tykkäykset:
    0
    Ei se lataus niinkään tarkkaa Li-ion tai Li-polymer akuilla.

12. Bjoerne

Tykkäykset:
    0
    Muuten (lähes) kaikkien akkukäyttöisten laitteiden ohjekirjoissa lukee, että pitää ladata ensimmäisellä kerralla vaikka 16h eli tuskin siitä pidemmästä latauksesta ainakaan haittaa on!

13. oh2glg

Tykkäykset:
    1
    Hyvä että sanoit tuon taikasanan "lähes", sillä tuo ensilatausaika on melkoisen paljon valmistaja- ja laitekohtainen seikka.
    Esimerkin vuoksi lainaus SE T68-puhelimen ohjekirjasta:
    "Odota noin 4 tuntia tai kunnes kuvake ilmaisee, että akku on täyteen latautunut".
    Erityisesti Lithium-akkujen kanssa ei 16 tunnin latauksesta ole mitään hyötyä. Kun akku on täynnä, niin lataus päättyy.

14. AnaKonda-

Tykkäykset:
    0
    Eikös ensimmäiset latauskerrat vaikuta akun virranpitävyyteen sitten jatkossa? Eli kun ensimmäisinä kertoina akkua lataa aina semmoiset 16h, niin akku myöhemmin pitää paremmin virtaa, eikä kulu loppuun niin äkkiä. Ainakin tämmöisen käsityksen olen itse saanut tästä.

NiMH-akuillahan tähän virranpitävyyteen vaikuttaa myös se, että se "puretaan" säännöllisin väliajoin, eli annetaan akun mennä ihan tyhjäksi. Li-Ion -akkuja taas ei saa päästää tyhjäksi asti, tällöin kun ne menettävät virran vastaanottokykyään, ts eivät lataudu ihan täyteen. Tällöinhän myös valmiusaika on lyhyempi. Korjatkaa jos tietoni ovat vääriä...

15. jalmari

Tykkäykset:
    1
    No, eikö se olisi muilta laitevalmistajilta kuin Nokialta vähän helevetin typerää mainita ohjekirjassa (Siemens ME45 2h, SE T68 4h) muita aikoja. Minun keskustelun alkupään kysymys ja hämmästely on yhä voimassa ;)

16. jalmari

Tykkäykset:
    1
    Viittasinkin AnaKondan tekstiin. Mutta kiitos sinulle, selvensi asiaa.

Jaa tämä viestiketju