1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

0.256, 0.5 vai 2 megaa

Keskustelu osiossa 'Mikä liittymä minulle?', aloittaja kosmikk, 23/4/15.

1. kosmikk

Tykkäykset:
    23
    Puhelinmalli:
    nexus 5
    Eli puhelimena olisi nexus 5. Käyttö suht monipuolista. Facebook, selain, uutissovellukset, youtube, whatsapp ja jonkun verran spotify. Ei tarvitsisi olla paljoa puhetta tai tekstareita. Netti saisi olla riittävä. Whatsapp hoitaa puhelut ja viestit jatkossa, niin netin pitäisi riittää niihin puheluihin. Telellä olisi se 10 euron paketti 2 megan netillä, mutta itseäni kiinnostaisi dnan äly 0.5 ja mini data 0.256. Tekee tuollaisella netillä mitään?

2. ezuli Vieras

Youtube ei toimi 256 liittymällä. Youtuben alin rate on 240 ja ainakin Tele mainostaakin liittymmän nykyään 236k. Itsellä on tuo ja Youtube ei mene kuin pari sekuntia kerrallaan. Kaikki muu noista toimii, mutta spotifykin varauksella sillä niiden normaali laatu on 160k ja paras 320K + kännykkä saattaa viedä kaistaa synkronointeihin vaikket itse muuta netissä tekisikään.

Itse aionkin vaihtaa juuri DNA:lle jos tuo Tele ei saa tuota Minin uudistusta setvittyä järkeväksi. Youtubea tuli ennen katsottua parkkipaikalla ja silloin ei haittaisi vaikka olisi tuo 240k video kunhan toistaa pätkimättä.

3. zSx Rauhaton jäsen

Tykkäykset:
    839
    Puhelinmalli:
    Huawei P9
    Eikös tuo Youtuben 240p ole resoluutio eikä nettinopeus? Vai olenko ymmärtänyt aivan väärin... Lataahan se Youtube joka tapauksessa hitaammassakin verkossa kun puskurit on keksitty.

Spotifyn "normaali" laatu mobiilissa on 96 kbps, "hyvä" tuon 160 kbps ja sitten paras on tuon 320. Täytyy tosin olla laboratoriovehkeet jotta noiden kahden jälkimmäisen eron kuulee. :)

4. erh4be

erh4be Superjäsen

Tykkäykset:
    2736
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Et ole ymmärtänyt väärin. Oikeassa olet. Kuvanlaatuun vaikuttaa nuo 240p/480p/720p jne.

5. ezuli Vieras

Niin tietenkin on, ajatusvirhe. Testailin kaiken näköistä tuon liittymän saatuani ja vedin mutkan suoraksi.

Jokatapauksessa testasin ihan käytännössä ja on yhtä pätkimistä hyvällä kentälläkin. Youtube ei hyvälläkään netillä halua bufferoida enempää kuin tarvitsee ja videon kokonaan bufferointi vaatii erillisen latausohjelman.

Totuus Youtuben kohdalla on vielä karumpi kuin virheellisesti väitin. Videosta sanoo täällä:
    Live-enkooderin asetukset, bittinopeudet ja resoluutiot - YouTube Ohjeet
    240p
    Videon bittinopeudet
    Enintään: 700 kb/s
    Suositeltava: 400 kb/s
    Vähintään: 300 kb/s
    Äänen bittinopeus:128 kb/s, stereo

Toisaalta löytyi, että minimi suositus äänelle on ollut 64kb/s, mutta se ei pelasta kun video minimissään syö yli kaistan.

Spotifystä puolestaan tosiaan 320k voi olla kultakorville, mutta 96k vs 160k on ihan selvä ero. Tosin millä napeilla sen kännykästä sitten kuuntelee. Jos Youtuben voi unohtaa, niin hintaansa tuo 96k ajaa asian ja tosiaan 160k pitäisi myös tulla pätkimättä. En itse käytä, joten en tiedä tuleeko tuohon häiriötä synkronoinneista ja tykkääkö ihmiset yleensä selailla uutisia musiikin soidessa tmv.

6. kosmikk

Tykkäykset:
    23
    Puhelinmalli:
    nexus 5
    Kiitos hyvistä vastauksista. Täytyy varmaan unohtaa ainakin se mini data. No riittääkö edes 0.5 megan netti? Joskus tulee myös katsottua dna tvtä. Sitten kyllä varmaan vetää viimeistään jumiin kun synkronoinnit lähtee päälle tai sovellukset rupeavat päivittämään itseään.

7. kosmikk

Tykkäykset:
    23
    Puhelinmalli:
    nexus 5
    Tuli otettua nyt tuo dna äly 0.5 tai vasta ensimmäinen päivä sen saan käyttöön mutta kuitenkin. Nostellaan ylöspäin jos ei nopeus riitä

8. tmm

tmm Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    77
    Puhelinmalli:
    SGS5 (työ) | Nexus 4 (priva)
    itse olen niin paljon WLANin alla, että 256k on ollut riittävä, sillä tosin ei liikkuvaa kuvaa katsota, mutta riittää kaikkeen muuhun. Olettaisin , että 512k:lla pärjäät alkuun ihan hyvin. Itse ottaisin 512k-2M, mutta SL on hinnoitellut palvelut niin hölmösti, että tällä mennään toistaiseksi.

9. erh4be

erh4be Superjäsen

Tykkäykset:
    2736
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Mulla tulee välillä harmaita hiuksia 21m netinki kanssa. :D En vois kuvitellakaan tuommosta 512kb nettiä.

AlpinaD10 tykkää tästä.
  10. wreck

wreck

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 520
    Mulla on Lumia 520 480 x 800 pix ja Telen Mininetti. Ajattelin kokeilla miten sujuu hitaalla yhteydellä kun meinasin että YouTube ja Spotify saa olla rauhassa ja nostan nopeutta sitä mukaa kun tunnen tarvetta. Speedtest antaa melkein aina download 0,24 Mbps.
    Ihan hyvin olen tällä pärjännyt jo vuoden ja nyt kokeilin YouTubea. Puhelin pystyssä on video ilmeisesti 360p ja se tulee ilman katkoja. Vaakasuorassa video on kai 480p ja se pätkii niin, että liikettä on 15 s ± 3s ja taukoa 10 s ± 2s.
    Voisin tällä joskus videoitakin vähän katsella, joten mielelläni kuulisin miten tuollainen dna äly 0.5 toimii.

• Edit: Jaa, siellä olikin tuollaista tietoa että 240p tarvitsisi minimi 300 kb/s. Noin minulla kumminkin toimii kun kokeilin, oli mitä oli.
    • Edit: Oli toi pienempi kuva 240p ja nyt se pätkii. Rajoilla näköjään mennään.

Viimeksi muokattu: 24/4/15
  11. jartsuli Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    355
    DNA:n 512kt/s kaistalla katsoo noita youtube videoita hyvin kunhan ei laita hd tasoa päälle. Muutenkin tuo yhteys tuntuu nopeuteensa nähden nopeammalta, verkon pienien viiveiden takia. Voin suositella jos tuon järkihintaan saa, ja kuuluvuus on siellä missä tarvii.

wreck tykkää tästä.
  12. kosmikk

Tykkäykset:
    23
    Puhelinmalli:
    nexus 5
    Jos tuo 512 nopeus riittää käyttööni, niin olen tyytyväinen. Liittymä maksaa 5.90 ja puhelut ja viestit 0.06 senttiä. Mutta kun se whatsapp on olemassa, niin sillä hoituu puhelut ja viestit, niin ei hirveästi tule laskua puheluista tai viesteistä. Mikäli nopeus ei riitä, niin lähtee numeronsiirto telelle siihen 2megan halvimpaan pakettiin!

Jaa tämä viestiketju