1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

älypuhelinkäyttikset, yleistä keskustelua(kinastelua)

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Omenanraato, 29/7/05.

1. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    eli tuolla E730 topicista lähtöisin tää keskustelu.

vertaillaan omien mielipiteiden! kautta eri älypuhelin käyttiksiä..mitäs niit nyt on windows mobile, symbianilta s60, sun muut mitä on.

oma mielipide:

s60 on siksi huono koska se on ainakin mun makuun aivan liian hidas.
    ja se on ainakin vanhemmille ihmisille joissain tilanteissa liian epälooginen (kuten joystick/valinta näppäimen käytön osalta, ei missään kerrota mitä niistä tapahtuu..tuleeko joikkarista eri valikko kuin valinta näppäimestä vai sama)
    sit myös se että on ns. palkki tyylinen se ruudukko että "vieritetään" palkkia et päästään seuraavaan sivuun..siin saa painella joystickkiä ihan turhaan.

s80 on muuten hyvä mut oikeastaan s60:n viat myös.

sit 7710:ssa ollut käyttis (en nyt muist just mikä..s90?) oli sinällään monipuolinen ja laaja mutta jotenkin todella kankea käyttöinen

uiq. tämä on todella hyvä, looginen käyttis, paikoittain hidas.

windows pocet pc on ehkäpä paras käyttis mitä olen ikinä käyttänyt, kosketusnäyttö ei vaan mun käytös oikein luonnista.
    mut softa on nopea, looginen, helppokäyttöinen ja winukka koneiden kans pelittää loistavasti.

windows mobile 2003se: ehdottomasti näistä ei kosketusnäytöllisistä paras. periaatteessa yhtä nopea käyttis kuin ei älypuhelimissa, todella looginen ja nopea käyttöinen (suunniteltu käytettäväksi numeronäppäimistä, ei joikkarista). myös helppo oppia käyttämään.
    tietokoneelta kun selailee puhelimen tiedostoja niin se on kuin pc:een c asemaa tutkisi. kotoinen olo siinäkin suhteessa.

eli oma järjestys on 1: Windows Pocetpc 2: Windows Mobile 2003SE 3: UIQ 4: s80 5: s60 6: S90??(7710 käyttis siis)

jatketaan keskustelua(kinastelua) näistä tähän siis.

edit: korjailtu ainakin pari typoa

2. IceDice

IceDice Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    HTC Desire
    Mun kokemukset S60 osalta juontaa Nokian 7650:ltä. Eli minusta se oli nopea (hidastelua ei huomannut vasta kuin esim saapuneissa oli reilusti tavaraa). Loogisuus oli minusta erinomainen, ei tarvinu ohjekirjaa paljoja lukea ku osasi kaikki puhelimen toiminnot. Myös ominaisuuksiltaan erinoimainen.

Kokemukset SE K750i:n käyttiksestä. Erittäin nopea ja näyttävä. Jossain paikoissa vas/oik-näppäinten toiminnot vaihtavat epäloogisesti paikkaa, tai sitten mustatuntuu kun oon ennen käyttäny 7650:ä, mutta voi näppäinten swappaus käytettävyyden kannalta ollakkin hyvä. Paikkaa missä tätä tapahtuu en nyt muista, muistan vain, että jossain tällee teki ja jäi mieleen ;)
    Ominaisuuksia kaipaisi enemmän esim. tekstin valitseminen ja liitä/kopioi.

Nokia 1100 käyttis kokemukset. Perussettii.... toimii, mutta ei yllätäkkään.

Eipä paljoa enempää olekkaan kokemusta puhelimien käyttiksistä ;)

E: Korjattu vähäsen.

3. Jareware2

Tykkäykset:
    0
    Minusta Symbianin logiikka sen joikan kanssa toimii vallan mainiosti. Hyvin tuttu setti kaikille Wintuuttaa käyttäneille, vain vähän osoitinlaitteen puutteen rajoittama:

Windows: Tuplaklikkaus tekee default toiminnon kohteelle, hiiren kakkosnapin painallus avaa context sensitive valikon.

Symbian: Joystickin painaminen tekee default toiminnon, Valinnat (vai mikä olikaan) avaa kohteelle valikon josta löytyy kaikki toiminnot.

Raudanluja logiikka ja nopeuttaa työskentelyäkin, koska se default action on yleensä se eniten käytetty, joten sitä varten ei tarvitse avata menua. Ja mitä siihen tulee, yleensä on hyvin helppoa päätellä mikä se default toiminto on, yleensä se avaa kohteen.

-JR-

4. Omenanraato

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    windows softassa on myös samalla tavalla joystickin nappi ja valinta näppäin.

mutta siinä ei siltin ole ikinä sellaista tilannetta jossa ei tietäis mitä niistä tapahtuu.

esim s60 puhelinmuistiossa lukee muistaakseni jossain kohdin "avaa" tai "näytä" niin se menee eri paikkaan kuin joystickin painalluksella vaikka olettaisi tuon valintanäppäimen tekstin perusteella (koska siit ei just tuu sitä valikkoa) että tapahtuu sama asia.

windows käyttiksessa joystick on puhtaasti valikoissa siirtymis nappi ja valintanäppäimen takaa tulee lisäominaisuudet..tuollaisia "epäselviä" tilanteita ei ole ollenkaan....

ja tuo edellämainitsemani puhelinmuistio juttu on tullut nyt vuoden aikana esiin todella usein kun puhelin on isäni käytössä ja hän ei löydä sieltä niitä valikkoja joista asetuksia saa muuteltua eikä muutenkaan ole oppinut sitä logiiggaa yhtään, itse kun en sitä käytä pahemmin niin mullakin menee todella pitkä tovi ennen kuin löydän ne haluamani asiat sieltä, windows ja muissa käyttiksissä ei tätä ongelmaa ole ollut.

s80:ssäkin nuo on saatu ohitettua sen menu näppäimen avulla

5. esasuuronen

esasuuronen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    0456709033 saunalahti
    Moro!
    Tämä keskustelu alkujaan mun kommentista samsung 730.
    Tuntuu että tämä keskustelu on kääntynyt väärille raiteille.
    Tarkoitus oli kehua symbian60 käyttistä vain sen takia kun siihen tehty niin paljon eri ohjelmia.
    Eri käyttiksien loogisuudesta ja käytön helppoudesta voidaan väitellä hamaan tulevaisuuteen.

6. Omenanraato

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    ilmais ohjelmien suhteen s60 on kyl ylivoimainen se on totta.

ja ei tämä nyt mihenkään väärille raiteille ole mennyt :D

kerran aikaisemmin jo mun piti tällänen ketju perustaa mut en viittiny ku tää on just MS vs linux sotaa, mut nyt ku tuol pohjustettiin ni oli hyvä jatkaa, ja kun nimenomaan mennään keskustelua omien mielipiteiden kautta niin ei haittaa vaikka hiukan sanaharkkaa tuleekin, se on osittain tarkoituskin kun jokanen kehuu mieltymystään kilpaa niin saadaan jokaisen tosissaan parhaat ja huonot puolet esiin :)

7. arivi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Itse suosin myös S60, syystä että softaa on hyvin saatavilla, mutta kyllä ppc:lle löytyy myöskin valtava määrä hyviä ohjelmia.
    Sellaisiahan nämä makuasiaketjut ovat, että väitellään kilpaa toisen paremmuudesta. Käyttötarkoitus unohdetaan usein, sekä muut mieltymykset jotka valintaa ohjaavat.

8. MaTiAz Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    (ei viestiä, foorumi bugas :))

9. luisfigo Vieras

Tuskin ainakaan S60-käyttäjäksi enää palaan, on toi Billyn softa sen verran makeempi mun mielestä

10. tonza19 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Palaan s60 käyttäjäksi niin nopeasti kuin mahdollista. En tykkää sitte yhtään tästä windows mobilesta. Ohjelmat jää taustalle väkisin pyörimään, eikä edes saa valikkoa napista päälle josta niitä vois "tappaa" vaan pitää jostain task managerista mennä. Valikot rumat, tekstiviestivalikot täysin idioottimaiset, en meinannut aluksi löytää ollenkaan lähetettyjen ym. kansioita, en osaa valikkoja käyttää numeroita painelemalla jne. jne.

11. Omenanraato

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    itse oppisin valikoita käyttämään numeroista noin 30minuutissa, viesti systeemit löytyy todella helposti ja vaikka ohjelmat jää taustalle pyörimään niin itsellä ei hidastanut ainakaan yhtään koneen käyttöä, sen sijaan ohjelmat avautuivat sen jälkeen nopeammin kun olivat jo päällä.

valikot ruma?...paljon selkeemmät ne ei voisi olla (kuva)

itse vaihtelen puhelin niin paljon että opin uudet tyylit todella nopeasti, joten ainaisen joystickin käytön jälkeen ei tuottanut mitään ongelmia siirtyä numeronäppäinten käyttöön

12. tonza19 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    No, ehkä vähän yliammuin tuossa, kyllä mäkin noita valikoita osaan käyttää ihan sujuvasti, mutta edelleen en tykkää tästä yhtään.

E: Vois ne valikot nätimmätkin olla: http://www.mobile-review.com/review/image/motorola/mpx220-2/pic10.jpg
    Tuo sun kuva on siitä päävalikosta joka on ainoa missä on vähän tommosta kuvantynkää/väriä.

13. Harald Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    HTC / Elisa
    Series 60:n kans mulla ei ollu selkeyden kans ongelmia. Toki valintanäppäimestä ja joystickista tapahtuu vähän eri toiminto mut siihen oppi nopeasti. Mieleen vaan jäi päällimmäiseksi se, et systeemit kaatui tämän tästä. Puhelimena oli Siemens SX1.

UIQ on mun mielestä nopea ja selkeä, ei ehkä ihan Series 60:n tasoa mut hyvä silti. Puhelimena oli SE P910i, en tainnut saada kaatumaan reilun kuukauden aikana kertaakaan?

HP 6340:ssa oli Windows (Mikä se nyt onkaan se PDA-softan nimi?) ja ei ollu isompia ongelmia. Selkeä on sekin, mut ainainen kynällä tökkiminen ei oo mun juttu. Tämä saattoi mennä välillä nurin.

Windows Mobilesta ei kokemuksia, eikä siis kommenttejakaan...

14. MaTiAz Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tässä just kommentoit Windows Mobilen PPC-versiota....

...ja tässä selittelet muuta :)

Pikkasen ristiriitaset lauseet :)

15. tonza19 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    No kuitenkin tarkoitti tota PDA -laitteille tarkoitettua järjestelmää, kai siinä jotain eroja on pakko olla, kerran sitä samaa käyttistä ei saa edes näihin kännyköihin asennettua.

16. MaTiAz Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    No jotakuinkin PPC-versiossa on tuki kosketusnäytölle, PPC-laitteet on yleensä ottaen tehokkaampia, ja CF-korttipaikkatuki. Lisäks PPC-versiossa on enemmän APIja, ja PPC-versio pyörittää smartphonesoftia muttei toisinpäin.

17. Harald Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    HTC / Elisa
    Onhan ne, jos niistä haluat sellaisia tehdä. Mutta kuten Tonza19 totesi, eroja on. Ja saman myönnät itsekin. Eli PPC- versiota uskallan kommentoida, smartphonea en. Ei tämä nyt niin kovin monimutkaista ole.

18. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Symbian softa taitaa kuitenkin olla pitklti nopeampaa, usein ja varmaan käyttämäsi win koneet ovat olleet moninkertaisia prosessori tehoiltaan.

19. Omenanraato

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    no ite en lähtis alkuunkaan pocet pc:tä ja s60:stä vertailemaan.

s60 vs mobile windows ja toinen vertailu pari ois uiq ja pocet pc.

normi älypuhelimet ja koskeetusnäytölliset siis vastakkain.

jo niissä mun mielestä voitot vie molemmista voiton vie windows.

toki esim mobile windows luureissa joita olen käyttänyt on 200mhz prossut, mutta mulle ei ole väliä mitä rautaa siel on sisällä kunhan puhelin on kohtuullisen kokoinen ja käyttis on nopea, ei käyttäjä tee rauta tiedolla mitään.

20. tonyyq Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Iphone
    No ei s60 hirveen nopea ole, mutta selkeä ja helppo käyttää, ja sitten siihen on tarjolla kyllä älyttömästi softia.

Jaa tämä viestiketju