1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Älkää peruko numeronsiirtoa kesken prosessia!

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja mobiilisti, 7/1/04.

  1. mobiilisti Vieras

    Kertomus siitä miten kaikki voi mennä pieleen:

    3.1 la tein sopimuksen numeroni siirrosta Saunalahdesta Soneralle. Siirtoajankohta tulisi olemaan 13.1 klo 15:50

    6.1 ti (kulunut 1 arkipäivä) tulin katumapäälle ja soitin Soneran as.palveluun ja kerroin halustani perua siirto. Asiakaspalvelija selvitti hommaa ensin, ja kertoi sitten peruutuksen vaativan heillä vain yhden sisäisen emailin. Hän lupasi hoitaa asian.

    7.1 ke klo 19:15 aikoihin yritin GPRS-yhteyttä onnistumatta ja ilmoituksena puhelimeeni tuli "SIM-kortin rekisteröinti epäonnistui".

    7.1 ke klo 20:15 lukuisten soittoyritysten ja jonotuksen jälkeen sain Saunalahden as.palvelun vastaamaan. Kuvittelin kyseessä olevan verkkovian, eli tässä vaiheessa en osannut vielä epäillä numeronsiirron ja sen peruutuksen olevan syyllinen. Puhelun aikana menin Omasaunalahteen katsomaan liittymäni tilaa. No siellähän ei ollut enää riviäkään ko. liittymästä! Asiakaspalvelu alkoi selvittämään asiaa.

    Jumal**** joku oli ryssinyt liittymäni bitti-tai mihintahansa taivaaseen!

    7.1 klo 22:10 Saunalahdelta soitettiin ja kerrottiin, että Soneralla ei osattu asialle tehdä mitään, vaan asia vaati vikailmoituksen tekemisen... ja sitä rataa :/

    Mitenköhän kauan tämänkin sotkun selvittäminen mahtaa kestää... aika näyttää :(

    Ps. Saunalahden asiakaspalvelija oli todella kohtelias ja asiallinen, ja selvästi teki sen minkä pystyi tässä vaiheessa! Tai ainakin kluvittelen niin.
     
  2. hifi

    Liittynyt:
    1/1/03
    Viestit:
    564
    Tykkäykset:
    0
    Soneralla on kai yleensäkin ollut viime aikoina asiakaspalvelun puolelta vähän sekasotkua juuri noitten numeronsiirron peruutusten suhteen. Ennen kun naureskeltiin vain sille että DNA piti saada tekemään jotain nopeasti...
     
  3. SYS 49152 Vieras

    Niinpä, se pilkka kun aina joskus kolahtaa kuitenkin omaan nilkkaan. Se on se karman laki.
     
  4. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3685
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Mitä sotkuja heillä on ollut?
     
  5. mobiilisti Vieras

    Kello on 8 eikä toimi vieläkään! 13 tuntia kulunut... huoh!
     
  6. mobiilisti Vieras

    Kello 10:30 ja liittymä on auki. Vikaa selviteltiin sekä Soneralla että Saunalahdella, ja Soneran mukaan vika oli Saunalahden. Ja näinhän se olikin, sillä kun liittymä aktivoitiin uudelleen, niin se alkoi toimia. Ihmettelen vain, että kun ehdotin tätä "resettiä" illalla Sauniksen as.palveluhenkilölle, niin hän ei sitä pystynyt tekemään. Tämänpäivän as.palveluhenkilö kykeni tuohon suoritukseen välittömästi. Soneralla oltiin muuten erittäin aktiivisia asian hoidon suhteen.

    Katsotaan miten Saunalahti hoitaa loppuselvityksen, eli miten "taistelutanner" siivotaan, jotta kaikki ovat tyytyväisiä.
     
  7. jeesh Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/10/02
    Viestit:
    1645
    Tykkäykset:
    0
    Kumma juttu, suurin aika kuluu paperitöihin ja operaattoreiden välisiin "toimenpiteisiin" joten luulisi että jos soittaa sille johon vahtaa ja peruuttaa siirron niin kaikki hoituisi kahdella maililla, yksi soneraan johonkin ja toinen takas saunikseen, että asiakas ei siirräkään.

    Mutta jos jokin voi mennä pieleen se myös menee.
     
  8. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Toimisi varmaan jos homma hoituisi käsipelillä, eli niin että siellä olisi joku ihminen tekemässä noita siirtoja joka sitten voisi pyynnöstä vain jättää siirron kytkemättä. Oletan että ongelmaa luo se, että prosessia on varmasti pyritty automatisoimaan mahdollisimman pitkälle joten kun liittymä pääsee prosessiin jossa se saattaa kulkea useiden eri järjestelmien läpi, voi sen keskeyttäminen olla hankalaa...
     
  9. hifi

    Liittynyt:
    1/1/03
    Viestit:
    564
    Tykkäykset:
    0
    Sinänsä tässä on näiden Soneran niin paljon (toisessa ketjussa) kehutun avaus yms. järjestelmän heikkous, eli jos tulee muutoksia niin niitten tekeminen on hieman hankalampaa.
     
  10. mobiilisti Vieras

    Varmasti on automatisoitu. Viimeisin tieto Soneralta kertoo, että numeronsiirron voi perua vielä sinäkin päivänä jolloin siirtymisen on määrä tapahtua. Siis teoriassa :)

    Saunalahden asiakaspalvelusta soitettiin ja kerrottiin minulle annettavan hyvitystä 1 kuukausimaksun verran. Eli siis 5,95e. Ilmoitin tyytymättömyyteni ja lisää tuli 2 kk-maksua. Kerroin, että aiheutuneesta mielipahasta, asian selvittämiseen käytetystä ajasta, puhelinlaskuista, kivuista ja säryistä haluan enemmän, ja ko. henkilön eväät loppuivat ja lupasi laittaa asian eteenpäin. Eli pallo pomppii edelleen ja aika näyttää lopputuloksen. Toivottavasti selviää pian, sillä ei tällaista jaksa kauaa pähkäillä.
     
  11. mobiilisti Vieras

    Vika ei ollut Sonerassa, vaan nimenomaan Saunalahdessa, ainakin tällä kertaa. Peruutus meni ok, mutta Sauniksen järjestelmä "hävitti" liittymän. Masterissa liittymä oli koko ajan Saunalahden hallussa, alusta loppuun asti.
     
  12. Apuratas

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    70
    Tykkäykset:
    0
    Minäpä kerron oman tarinani:

    pari viikkoa ennen joulua päätin vaihtaa liittymäni dna:lta soneran uuteen zerofortyyn ja tilasin numeronsiirron netin kautta. Siirtoajaksi ilmoitettiin alustavasti 23.12. Liittymäkortti tuli postissa muutaman päivän päästä tilauksesta ja kirjeessä siirtoajaksi ilmoitettiin 31.12. klo 18:34.

    Juuri ennen joulua dna:lta soitettiin, että en kai tosissani ole vaihtamassa liittymää ja luvattiin 120 € ilmaista puheaikaa, mikäli perun siirron. Mietin hetken ja päätin sitten pitää liittymäni dna:lla. dna lupasi hoitaa kaikki peruutukset Soneralle päin.

    29.12. Soneralta soitettiin ja kysyttiin varmistus, että haluanko varmasti perua numeronsiirron. Vastasin, että kyllä ja asia piti olla sillä selvä.

    Uudenvuodenaattona 31.12. klo 09:15 tuli tekstiviesti, jossa sanottiin, että siirryn tunnin kuluttua Soneran asiakkaaksi. Ajattelin, että se on vain joku "pelotteluviesti" josta ei kannata välittää. Numeronsiirtohan oli peruttu...

    31.12. klo 10:20 lakkasi dnan liittymä toimimasta. Laitoin puhelimeeni Soneran kortin ja kas vain, sekään ei toiminut. Odottelin tunnin, ei mitään. Kumpikaan kortti ei toiminut. Onneksi minulla on vielä vanhanaikainen lankapuhelin; soitin dnan asiakaspalveluun.

    Vihdoin klo n. 14:08 monen tunnin soittelun jälkeen pääsin asiakaspalveluun, jonottelin aikani ja selvitin asiani. Ystävällinen mieshenkilö tarkasti tietoni ja sanoi, että liittymän siirto on kyllä peruttu aivan oikein, mutta että jostain syystä järjestelmä on kuitenkin lopettanut liittymäni. Vaadin liittymän avattavaksi kiireesti takaisin samoilla palveluilla ja ehdoilla kuin se olikin ja niin luvattiin tehdä.
    Liittymä aukeni puolen tunnin kuluttua soitosta. Vastaajaan piti nauhoittaa oma tervehdys, vanha oli kadonnut. Liittymä tuntui toimivan, jopa WAP-GPRS.

    Sitten 2.1. Saunalahti julkisti oman Tekstari-liittymänsä, joka on hitusen zerofortya edullisempi ja dna:han jo hieman tympääntyneenä päätin vaihtaa siihen. Tilasin liittymän netin kautta samana päivänä, mutta valitsin kuitenkin pitkän harkinnan jälkeen tasahinta+ -liittymän.

    7.1. klo 10:05 Saunalahdelta tuli tekstiviesti, että "numerolla, jonka olette tilanneet siirtyväksi, ei nykyisen operaattorin mukaan ole liittymäsopimusta. Mikäli liittymä on nykyisellä operaattorilla suljettuna, tulisi liittymä avata numeron siirtoa varten. Yritämme siirtää numeroanne 5 päivän kuluttua. Ottakaa yhteys nykyiseen operaattoriin."
    Minä tietysti olin äimän käkenä, koska liittymä toimi silloin ja toimii edelleen ja toimi jo Saunalahden liittymän tilaushetkelläkin. Soitin samantien dnan asiakaspalveluun ja puolen tunnin soittelun jälkeen pääsin läpi. Siellä ihmeteltiin kovasti, että miten tämä on mahdollista ja luvattiin selvittää asiaa ja soittaa heti, kun jotain selviää.

    7.1. klo 17:45 menin nettiin ja yritin kirjautua oma dnan sivuille. Herjasi, että on väärä käyttäjätunnus tai salasana. Ei varmasti ollut väärä. Ajattelin varalta kuitenkin tilata uuden tunnuksen, jos se vaikka olisi siinä liittymän sulkemis-uudelleenavaussotkussa nollaantunut. (En ollut käynyt oma dnan sivuilla sen jupakan jälkeen) Kohta puhelimeeni tulikin viesti: "Hyvä asiakkaamme, palvelutilausten tekeminen onnistuu vasta noin 3 päivän kuluttua dna-liittymäsi avaamisesta. Terveisin, DNA"
    Että semmoista. Soitin samantien asiakaspalveluun ja kerroin asiani ja siellä näkyikin aiemmin päivällä ilmoittamani jutut ja tämä lisättiin sinne jatkoksi. Ja kovasti ilmeteltiin, miten tämä on mahdollista. Minä totesin, että kun minulla ei näytä olevan liittymäsopimusta, minun ei kai tarvitse maksaakaan mitään. Minulle riittää, että liittymä toimii ;)

    Tänään 8.1 tuli Saunalahden liittymäkortti postissa. Yritin tilata uudelleen oma dna -tunnuksen. Vastauksena oli sama viesti kuin eilenkin. Asiakaspalvelu tutkii asiaani edelleen (luultavasti), koskaan mitään sieltä ei ole ilmoitettu. Liittymän vaihto Saunalahteenkaan ei onnistu ennenkuin dnalla saavat sotkunsa kuntoon.

    Nyt vain odottelen, mitä tapahtuu seuraavaksi.
     
  13. SYS 49152 Vieras

    Sorry mutta Zeroforty on Soneran eikä Saunalahden. :)

    Ja muuten, tuo tarinasi tuntui sen verran sotkuiselta kun pyörittelit edes takaisin etten ihmettele vaikka operaattoritkin menevät sekaisin, kukaan ei enää pysy perillä noissa liittymän- ja operaattorin vaihdoksissasi. :)
     
  14. Apuratas

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    70
    Tykkäykset:
    0
    Kiitos huomautuksestasi! Korjasin virheen.
    Ei pitäisi näköjään kirjoittaa mitään tähän aikaan yöstä. Väsyneenä tulee horistua mitä sattuu ;)

    Vielä selvennyksen vuoksi:
    Siirrot dna -> zeroforty Peruttiin reilusti ennen siirtoa -> liittymä meni mykäksi ja liittymäsopimus "katosi". Liittymä avattiin uudelleen, liittymäsopimus ei palautunut.

    Siirto dna -> Saunalahti Siirto odottaa, että dna "löytää" kadonneen liittymäsopimuksen. Liittymä kuitenkin toimii, tietyt palvelut eivätkä numeronsiirto onnistu.
     
  15. Kotkis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    14/7/02
    Viestit:
    11124
    Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Perut siirtosi ja päätätkin ylihuomenna siirtyä Radiolinjaan? ;)

    ...no kai se on hyvä, että jotkut testaa järjestelmän toimivuuden oikeen läpikotaisin...
     
  16. Apuratas

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    70
    Tykkäykset:
    0
    En päätä. Olen ollut dna:n asiakas niin kauan kuin dna on ollut markkinoilla. Olen väsynyt dna:n takkuilevaan laskutukseen (vuoden 2003 loppupuoliskolla vain kaksi laskua, summat ovat sitten aika isoja )

    Tulin zerofortyn suhteen katumapäälle, koska siinä minuuttihinta on aika kova verrattuna muutamiin muihin liittymiin. Ja dna lahjoi ilmaisella puheajalla.

    Puheaikatarjouksia ei tule siirrosta Saunalahteen eikä olisi tullut siirrosta zerofortyyn.
     
  17. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Ihan muutaman käytännön vinkki.

    Jos haluaa perua siirtonsa Soneraan, kannattaa vierailla esimekiksi siinä liikkeessä jossa on sopimuksensa tehnyt. Soitamme aina kauppiaspalveluun ja sitä kautta siirron peruminen on onnistunut 99% varmuudella.

    Sama juttu näiden kanssa, jolloin molemmat kortit ovat olleet pitkään toimimattomia (ollut pari päivää ongelmaa numeron siirroissa). Käynti vaan liikkeeseen, josta soitetaan kauppiaspalveluun. Asian hoitaminen vie 10 minuuttia ja kortti on lähtenyt toimimaan.
     
  18. Apuratas

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    70
    Tykkäykset:
    0
    Tässä minun tapauksessa asiakaspalvelu hoiti oman osansa hyvin eli tekivät mitä voivat. Peruutukset oli tehty niinkuin pitääkin, liittymän avaus sujui lopulta nopeasti, viivettä oli vain asiakaspalveluun pääsemisessä. Palvelukin on ollut ihan hyvää.

    Olen siinä uskossa, että liittymän avaaminen edellyttää aina liittymäsopimuksen tekemistä, mutta järjestelmä joissain tapauksissa näyttää mahdollistavan liittymän avaamisen niin, ettei liittymäsopimus palaudukaan. Siihen ei asiakaspalvelun työntekijä pystyne mitenkään vaikuttamaan eikä välttämättä tee mitään väärin?

    Opetuksena on:
    jos peruu numeronsiirron, kannattaa sen varmistetun siirtopäivän jälkeen tarkistaa, että liittymän kaikki palvelut toimivat. Myös netissä olevat liittymänhallinnan sivut. Se, että puhelimella voi soittaa, ei vielä takaa sitä, että liittymäsopimus on voimassa.

    Minunkin liittymälläni voi soittaa, lähettää teksti- ja MMSviestejä, käyttää GPRSää, mutta saldotietoja ei löydy eikä omille sivuille pääse kirjautumaan. Myöskään sivuilla tarvittavan tunnuksen tilaaminen ei onnistu.
     
  19. Epse

    Liittynyt:
    14/12/03
    Viestit:
    3
    Tykkäykset:
    0
    Tänään on ollut monta tapausta jossa on siirretty sonera -> dna:han ja sonera on sulkenut liittymän 4-5 päivää ennen sovittua siirtopäivää.
     
  20. VN

    Liittynyt:
    25/6/03
    Viestit:
    15
    Tykkäykset:
    0
    Tänään kokeilin vaihtaa saunalahden sim-kortin faijan puhelimeen, liittymän olisi pitänyt aueta jo 5.12.2003, Kuuluvuksia ei tullut joten soitin saunalahteen, hetken päästä ilmoittivat että sonera ei ole vieläkään vastannut numeronsiirto pyyntöön, joten kummatkin taitanu sählätä huolella. Vielä menee ainakin viikko. Heitin reklamaation jo saunalahteen faijan puolesta.
     

Jaa tämä viestiketju