Windows 8/RT vai Android tableteissa?

Keskustelu osiossa 'Tabletit', aloittaja zige, 8/2/13.

1. zige Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    212
    Puhelinmalli:
    iPhone 6 Plus 64 GB Gold
    Mielipiteitä arvon foorumilaiset, kumpi Teidän mielestä sopii paremmin tabletin käyttöjärjestelmäksi, Win8/RT vai Android?

Itse olen kallistunut tabletin puolella kuitenkin nykyisiin Win8 tabletteihin jotka ovat aivan omaa luokkaa Win7-tabletti räpellyksiin. Win8 toimii tabletilla kuin unelma, vaikkakin käytössäni onkin Androidilla varustettu Note 10.1., mutta voinkin olla pian vaihtamassa.

Mitä mieltä muut olette?

2. Axefield

Axefield Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    1895
    Puhelinmalli:
    5S
    Kannattaa ottaa huomioon se, että Winukoita ei sitten paljon kustomoida. Allekirjoituksestasi päätellen tykkäät kuitenkin säätää ja vääntää laitteidesi kanssa vai onko kyse vain suorituskyvyn parantamisesta eikä niinkään säätämisen ilosta? Uskoakseni ainakin nuo RT:t toimivat aika liukkaasti ihan sellaisenaan.

3. zige Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    212
    Puhelinmalli:
    iPhone 6 Plus 64 GB Gold
    Joo ihan suorituskyky mielessähän säädän.. Omega todettu sulavimmaksi ja paremmaksi kuin perus android, ei niinkään säätämisen ilosta. Välillä ärsyttää asentaa koko ajan uusi firmis jne. mutta kun suorituskykyä paremmaksi saa niin mikäs siinä :) Note 2:ssaha myös paremman kustomoinnin puolesta, mutta tabletissa sillä ei ole niin väliä. Android puhelimessa ehdottomasti, mutta tabletissa voisi minusta Winukka olla.

4. zige Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    212
    Puhelinmalli:
    iPhone 6 Plus 64 GB Gold
    Hiljaista täällä näköjään.. Eikö muuten Windows tabeis ole 3G:tä? Yritin selailla verkkokauppa.comin sivuilta ja yhessäkään winukka tabis en 3G:tä nähnyt... Käsittämätöntä että nykyään edes tehdään tabletteja joissa ei ole 3G:tä.

5. jviirret Vieras

Näyttää nostavan tabletin hintaa noin sadalla eurolla, moni ei sitä kuitenkaan kaipaa...

6. kartami

kartami Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    174
    Puhelinmalli:
    Lumia 930
    Itse odottelen Surfacen saapumista. Ehkä tuo RT versio windowsista on järkevin tablettiin vaikka ei photoshoppia pyöritä. Androidiin en ikinä ole tableteissa lämmennyt.

7. zige Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    212
    Puhelinmalli:
    iPhone 6 Plus 64 GB Gold
    Itseäni kuumottaa nuo Acerin Iconiat, W510 tai W700.. Oon myymässä mun 1400e läppäriä, mutta noin kallis on hankala myydä.. :D Vaihtoakin + välirahaa yritän kyllä.. Windows 8 tai RT näyttä6si toimivan kuitenkin todella hyvin tabletilla. Android alkaa kyllä olla aika ankee tableteissa (sama kylläkin iPadien kanssa)..

8. Terro Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    76
    Itselleni on jäänyt epäselväksi, että mikä on näiden RT tablettien pointti verrattuna esim. Atom pohjaisiin tabletteihin. Akkokesto, hinta ja paino ovat samat, mutta softatarjonnassa ja monipuolisuudessa on valtava ero.

9. Kulmalla

Kulmalla Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    79
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 920
    Nehän piti olla halvempia ja parempi akku kesto, mutta Intel veti aika hienosti maton alta tuomalla nuo Clover Trail prossut. Ehkä sieltä tulevaisuudessa tulee halvempia RT laitteita.

10. zige Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    212
    Puhelinmalli:
    iPhone 6 Plus 64 GB Gold
    RT tablettienhan käyttis eroaa myös Win8 käyttiksistä, RT:ssä et voi asentaa winukka ohjelmia niinkuin Win8:ssa. RT:ssä sulla on käytössä vain marketin ohjelmat.. Ja Intelin Atomiahan löytyy sekä Win8 että RT tableteista.. Atomin ideahan on että ovat vähävirtaisia ja niitä voi pitää vaikka 3viikkoa päällä. Acerin Iconia W510:n (Atomilla varustettu) valmiusaika näyttö kiinni on 2-3viikkoa, ei taida esim. i3/i5-prossuset (esim. Acer Iconia W700) samaan pystyä.

11. -=DmR=-

Tykkäykset:
    2
    Itse ostin vähän ennen joulua Samsung Ativ Smart PC:n ja ei kyllä pahaa sanottavaa löydy. Vaikka onkin muovinen, niin ei nitise tai natise.. Itselle Win8-tabi oli oikeastaan ainoa vaihtoehto tabletiksi, koska tarvetta on Windows-ohjelmille(lähinnä automerkkikohtaiset diagnostiikka-/koodaus-ohjelmat). Ja Android- sekä iOS- tableteillehan vastaavia ohjelmia ei ole..
    Tämä korvasi paremmin kuin hyvin vanhan läppärin irroitettavan näppäimistötelakan ansiosta, akkukestokin on aivan loistava. Tästähän on myös 3G-versio, itsellä ei ole, koska ei ole tarvetta.
    Windows RT tabi tuntuu ainakin tällä hetkellä aika huonolta vaihtoehdolta, koska ohjelmistotarjonta on niin paljon huonompaa vrt. Android. Jos itselle olisi tullut tabletti pelkästään viihdekäyttöön, niin olisin kallistunut todennäköisesti Androidin puoleen halvemman hinnan takia. Windows 8 tabletti toimii kyllä sitten viihdekäytössäkin mainiosti.

EDIT: Jos on mahdottoman kova tarve säätää laitteidensa kanssa, niin voihan näihin asentaa vaikka ajankuluksi Windows 7:n. :D Muista käyttiksistä en osaa sanoa pystyykö näihin laittamaan, enkä tiedä voiko olla multiboottina toinen käyttis. Itekin olen aina puhelimiini laittanut custom ROMeja, mutta tällaisessa tabletissa en näe sellaisesta mitään järkeä tai mitä hyötyä sillä edes saisi..?

12. baronfin Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    56
    Acer W700 omistajana on pakko sanoa ettei ole Win8 tabletin voittanutta. Homma vain toimii. Ilman säätämistä ja kikkailua. Jotain pientä natinaa löytyy joistakin kohdista (ettei esim. pääse käyttäjätili deletoimaan jälkikäteen kun ominaisuus on estetty Win8:ssa), mutta kokonaisuutena tämä jää reilusti voiton puolelle.

Hyvin hankalalta tuntuisi alkaa käyttämään Android tablettia tämän jälkeen. Tuntuisi lähinnä vain lelulta.

13. zige Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    212
    Puhelinmalli:
    iPhone 6 Plus 64 GB Gold
    Tätä juuri itsekkin ajattelin sen jälkeen kun viikko sitten verkkokauppa.comin myymälässä Win8 -tablettia kokeilin. Mulla on nyt Galaxy Note 10.1. -android tabi, mutta pistinkin sen jo myyntiin samantien kun päätin että ostan tuon W700:n.

14. Kozzi

Tykkäykset:
    0
    http://www.engadget.com/2013/02/20/asus-vivotab-smart-review/

Tota ei löydy vissiin vielä Suomessa, mutta arvostelun perusteella kuulostaa ihan kelvolliselta:
    + fnac 499€
    + 64GB
    + x86 eli ei RT
    + 580g
    + 9.5h (min asetuksilla)
    - Atom Z2760 + SGX545 + 2GB
    - näyttö 1,366 x 768, 350 nits
    - ei akku+näppistelakka tarjolla

15. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    364
  16. Kiikkala Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    132
    Puhelinmalli:
    Lumia 900 & N9
    Kustomoidaan WIN8 -tabuja sen verran kun PC:itäkin kustomoidaan. Onko se sitten paljon vai vähän, tiedä häntä kun en ole Androidiini työpöydän muokkaamisen lisäksi mitään muutoksia tehnyt. Eli toisin sanoen WIN8 tabulla tekee kaiken minkä pöytäkoneella, muutamien päivien suht.intensiivisen räpläämisen jälkeen ihan kaiken :)

Huonosti markkinoituja vehkeitä kyllä. En esim. itse vielä pari viikkoa sitten tiennyt (vaikka verkkokauppojen esitteitä olinkin selannut), että WIN8 tablet on itseasiassa täsmälleen sama asia kun PC -tablet kokoisena. Jos nyt yksi puutos, niin kauppahan on ihan tyhjä - siis täysin tyhjä, tai sitten en vain osaa. Esim. pelejä siellä on ehkä kolme. Toki niitä softia/pelejä on miljoonia ja niitä voi ladata just tasan mistä vaan joten paskat kaupasta, mutta jos ajattelen vaikka antavani laitteen käyttöön 8v lapselle, niin olisi hyvä että saisi ladattua itse ne pikkupelinsä suoraan kaupasta ilman, että isukki joutuu näkemään vaivaa etsimällä ne hänelle internetistä/aapelista/1001-pelistä jne. mitä niitä nyt onkaan.

17. Kulmalla

Kulmalla Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    79
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 920
    Ota sieltä kaupan asetuksista ne kaksi täppää pois päältä. Varsinkin se joku lokalisointi juttu piilottaa suuren osan ohjelmista. Kieltämättä kaupassa on todella vähän huippu hyviä softia, Netflix, Youtube+ ainakin itsellä kovassa käytössä PC:ssä joka on televisiossa kiinni.

18. Kiikkala Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    132
    Puhelinmalli:
    Lumia 900 & N9
    Juu. Löysinkin tuo syyn kun rupesin tarkemmin kauppaa tutkimaan ja huomasin, että siellähän ei näy sellaisiakaan ohjelmia joita olen asentanut samasta paikasta pöytäkoneelle. Näytti se lokalisaatioasetus päällä ilmeisesti ainoastaan suomenkieliset softat. Täppä pois, niin kaikki tulivat esiin. Itse harrastan tällä laitteella softien sijasta työpöydälle pinnaamista (esim. facebook, usein käytetyt nettitv:t yms.), joten en tuohon tarjontaan ollut ennemmin juuri perehtynyt. Jonkun Podcast -hässäkän ja ebay softan asensin, mutta ei ole vielä toimivuutta tullut testattua.

Otsikon aiheeseen liittyen, niin eihän näitä W8 pro ja Android tabuja ole edes mielekästä vertailla. Android on ihan kiva viihdelaite (isokokoinen puhelin), jolla surffailee ja katselee videoita kun taas toisella voi tehdä ihan mitä tahansa. Toki hintaerokin on melkoinen, jollei sitten osta ihan uusinta ja parasta Android -laitetta, joka ei imo tarjoa kyllä rahalle paljoakaan enempää vastinetta vrt.300-400 maksavat tabut. Meillä tuo perheen Android muuttui tämän hankinnan jälkeen lasten pelikoneeksi. Tai no, emäntä katselee sillä nukkumaan mennessä seuraavan päivän salatut elämät youtubesta kun olen sanonut, että tässä laitteessa ne eivät toimi ;)

Jaa tämä sivu