RE85 sekoittaminen bensan sekaan tavallisessa autossa...

Keskustelu osiossa 'Liikenne', aloittaja Enhancer, 1/7/11.

  1. Enhancer

    Enhancer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    17/6/05
    Viestit:
    807
    Tykkäykset:
    113
    Täällä on ollut aika värikästä keskustelua tuon E10 polttoaineen tuomista haitoista jne. niin lisäämpä oman lusikkani soppaan.

    Olen nyt 3 tankillista ajanut RE85 ja E10 seoksella, motivaationa puhtaasti halvempi polttoaineen litrahinta. RE85 maksaa 1.219€/L tällä hetkellä bensan ollessa 1.579€/L kieppeillä. Sivutuotteena tietenkin se, että RE85 tehdään jätteistä, ja palaa huomattavasti puhtaammin ja vähemmällä CO2-päästöllä kuin bensa, itselleni merkityksetöntä mutta kiva lisä. Ja touhuhan on täysin laillista, Flexifuel autoa ei tarvita tämän polttoaineen käyttämiseen myöskään virallisesti.

    Potilas on -04 mallin Volkswagen Polo, 1.4 litran moottorilla. Moottorista löytyy 2kpl lambda-antureita, joka siis tarkoittaa sitä että moottori pystyy mukautumaan uuteen polttoaineseokseen käytännössä aika hyvin, vaikkei autossa erillistä Flexifuel -valmiutta olekaan, näissä Flexifuel-autoissa kun on anturi polttoaineen alkoholipitoisuudelle, ja moottorinohjainyksikössä vastaavasti pelivälineet säätyä polttoaineen mukaan.

    Tällä hetkellä tankissa on 50/50 suhteella RE85 ja E10, toinen tankillinen tällä suhteella menossa ja siis auto on koko ajan toiminut täysin moitteetta, lähtee kylmänä täysin normaalisti käymään ja kulkee niinkuin ennenkin. E40 nurkilla on siis tämä tällä hetkellä käyttämäni seos.

    Tuolla muropaketissa on koko tarina:
    http://murobbs.plaza.fi/autot-ja-mu...ttoa-tavallisessa-autossa.html#post1706792027

    Ladaboardilta sain kipinän koko projektiin:
    http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=1&t=28604

    Onko täällä viinan blandaajia (auton tankkiin) keskustelijoiden joukossa, on aina mukava kuulla kommentteja muiltakin?
  2. Xenonit

    Xenonit Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    9407
    Tykkäykset:
    73
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti (+5 muuta)
    polttoainejärjestelmä ei oikuttele ja kulutus pysynyt samana ?
  3. Enhancer

    Enhancer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    17/6/05
    Viestit:
    807
    Tykkäykset:
    113
    Auton toiminta ei ole muuttunut miksikään, persdyno on huomaavinaan pientä väännön kasvua ja mielestäni auto käy tyhjäkäyntiä tasaisemmin kuin ennen. Nyt on viides tankillinen etanolisekoitusta menossa, nyt suhteella 25L RE85 ja 15L E10, ja sama moitteeton toiminta jatkuu.
  4. Kaljamaha

    Kaljamaha Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    28/3/07
    Viestit:
    5055
    Tykkäykset:
    578
    Eikö tuo läträäminen ole hirveän vaivalloista, vai onko tarkoitus siirtyä kokonaan RE85 käyttöön? En minä ainakaan jaksaisi tankata monesta eri pistoolista. Ja toisekseen, eihän noita asemia ole melkein missään, eikä yhdelläkään asemalla taida saada S-bonusta?
  5. J.J-75

    J.J-75 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22483
    Tykkäykset:
    230
    Paljonko on kulutus?
  6. Enhancer

    Enhancer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    17/6/05
    Viestit:
    807
    Tykkäykset:
    113
    Eipä tuo niin kauhean vaivalloista ole, ja tässä Tampereella / lähistöllä on 2kpl ABC-asemia mistä saa RE85 + tuo ensimmäisenä tullut ST1.

    JJ:lle, jos vertaan suoraan nyt ajettua viittä etanoliseostankillista ja aiempia 15 E10 ajettua tankillista niin kulutus on kasvanut noin 0.5 litraa, nyt keskikulutus 8.9L/100km kun se oli 8.4L/100km E10:llä (yli 9L/100km 98E5:llä). Käytännössä eroa kulutuksessa ei toistaiseksi siis voi sanoa olevan. Vaihtelua tuo se että nyt on ollut helteitä, mutta toisaalta osa E10 ajoista oli talvella.
  7. J.J-75

    J.J-75 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22483
    Tykkäykset:
    230
    Eli säästöä kertynee 2,4€ 100km kohden... ihmetyttää silti tuommosen 1,4l Polon kulutus ylipäätään.. Sanoisin, että todellakin pitää olla potilas, että noihin kulutuslukemiin pääsee. Tankissa reikä? Venäjän bensalla 1,8l koneella hurauttaa 100km 5,5l kulutuksin vaikka auto olisi 10 vuotta vanhempi kuin sulla ja keskiluokkaa suurempi. Hyvin on edistytty tekniikassa ja polttoaineissa. Ainakin veroeurot kertyy nykyään tuolla menolla 50-100% tehokkaammin kuin aiemmin.

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Polo

    Tuolta lisää kulutuksista...
  8. veikko

    veikko Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    7876
    Tykkäykset:
    417
    Puhelinmalli:
    iPhone 5 / Samsung Galaxy Mega
    Kulutushan riippuu siitä millaista ajoa on. Minulla normaalisti on aika lyhyttä ajoa, joten kulutus on selaista 8-9 litraa satasella. Mutta jos teen pitempää matkaa, niin menee alle 6.
  9. Master of the Universe

    Master of the Universe Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    11/10/08
    Viestit:
    2148
    Tykkäykset:
    142
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy Mega 6.3 4G
    Isohkolta vaikuttaa kulutus. Jos säädöt kunnossa ja huollot hoidettu, niin tuossa oltava paljon lyhyttä kaupunkiajoa= paljon kylmäkäynnistyksiä ja liikennevaloja. Lisättynynä raskaahko kaasujalka.
    Onko ilmastointi ? Sekin vielä lisää kulutusta sen/tuon puolisen litraa/100km, jos kylmälle säädetty eli kompura jauhaa jatkuvasti.
  10. O.J.

    O.J. Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9485
    Tykkäykset:
    100
    Isohko on kulutus. Omallani pääsen vähemmällä, vaikka ilmastointi on auto-asennossa ympäri vuoden.
  11. Master of the Universe

    Master of the Universe Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    11/10/08
    Viestit:
    2148
    Tykkäykset:
    142
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy Mega 6.3 4G
    Minun käsityksen ja lukemani mukaan se ilmastointi ei kyllä pelaa täysillä, eli ei osallistu ilman jäähdyttämiseen kuin vasta +lämpötiloissa. Mutta silti, iso on Vw:n kulutus, jotain outoa tapauksessa on. Toki se raskasjalkainen, lyhyt matkainen/aikainen kaupunkiajo (jossa paljon pysähdyksiä) voi aiheuttaa lukemat. Jos pelkästään tuota.
  12. Enhancer

    Enhancer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    17/6/05
    Viestit:
    807
    Tykkäykset:
    113
    Ensinnäkin, auto on automaattilaatikolla. Ajo on 85% kaupunkiajoa, ja kaasujalkakin on raskas. Ilmastoinnin vaikutus on ollut näillä parilla helleviikolla lähes litran luokkaa.

    Referenssinä, kun ajoin auton Saksasta laivan kautta kotiin Tampereelle, alle 100km/h maantienopeudella, kulutus oli 5.1L/100km laskettuna tankkaus vs. kilometrit. Kilsoja tuli saksan puolella vajaa 300, josta puolet 30 laatikko juotavaa kyydissä, ja tietenkin kotimatka HKI-TRE samalla kuormalla, joskin -26 oli lämpötila tulomatkalla. Täällä sitten vielä normaalimpaa pörräämistä, ja lukemat olivat nuo. Vähemmälläkin pääsisi siis.
  13. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    11554
    Tykkäykset:
    871
    Puhelinmalli:
    iPhone 5
    Monella autonvalmistajalla on alaraja -4 jolloin kompura käy, sen alla/suuremmissa olevissa pakkasissa kompura ei edes käynnisty turvallisuussyistä.
  14. O.J.

    O.J. Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9485
    Tykkäykset:
    100
    Itse olen kuullut, että se raja olisi +5°C. Liekö sitten, en tiiä..
  15. nico...

    nico... Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/10/03
    Viestit:
    5470
    Tykkäykset:
    736
    Puhelinmalli:
    Lumia 930
    Näin mäkin oon lukenu/kuullu VAGien suhteen.
  16. J.J-75

    J.J-75 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22483
    Tykkäykset:
    230
    No kuutoskone ja 2,5 litran pannu kuluttaa kaupunkiajossa 9-10 litraa ja maantiellä 7l sadalla km. Ja 1,8l neloskone 5,5l ja kaupungissa 7-8l sadalla. Jos joku 1,4l kippo vetää samoihin niin ompahan vaa kummallista. Ite ajelen Venäjän bensalla tosin ja omaan tavallista raskaamman kaasujalan. Moottoritieliikennenopeuksin 1,4 siinä missä hybridi Yariskin saadaan kuluttamaan paljon, enemmän kun M3. Kone huutaisi 1,4l kuin viimeistä päivää, kun ite ajelen pintakaasulla 120km/h kuutoskoneella. Pitänee alkaa ihmettelemään missä on se pienen auton säästö. Moni ostaa vielä suht uusia... jolloin joku 10000-15000€ hinta ei ainakaan kompensoidu koskaan auton elinaikana säästetyllä bensanhinnalla. Juuri tuota laskukaavaa noudattaen säästäisi paaljonkin enemmän rahaa. Varsinkin jos kilsoja ei kertyne 50000km. Ajomukavuus on silloinkin syynä, eikä niinkään kulutus. Jos joku säästää 2€ 100km kohden muka pienemmällä koneella, niin samaa laskukaavaa käyttäen 20€ 1000km, 200€ 10000km ja 2000€ 100000km. Järki käteen niiden autojen ostamisien kanssa.
  17. Ewert Oktan

    Ewert Oktan Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    26/7/02
    Viestit:
    4501
    Tykkäykset:
    113
    Ovatko nämä taas näitä, sain sen kerran kuluttamaan näin vähän ajamalla myötätuulessa alamäkeen, vai löytyykö lukujen taustalle laskettua faktaa pitkällä seuranta-ajalla? Ja siinä kokeessa oli vastakkain M3 ja Prius, joilla ajettiin rata-ajoa kaasu pohjassa. Kuinka moni foorumilainen ajaa ajonsa koko ajan lappu lattiassa?

    1998 Mazda 626 Sedan 1.8
    Arvioitu kulutus l/100km 10,1/6,2/7,6

    2001 BMW M3 Coupe
    Arvioitu kulutus l/100km 17,8/8,4/11,9

    2005 Toyota Prius 1.5 HSD
    Arvioitu kulutus l/100km 5/4,2/4,3
  18. J.J-75

    J.J-75 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22483
    Tykkäykset:
    230
    Prius, Yaris, olkoot mikä hyvänsä. Pelkkiä kulutuslukuja laskemalla et siitä paljoakaan koostu.

    Mazda 626 1.8 kuluttaa 1994 ohjekirjassa 5,7l/100km kohden 90 kymppiä ajaessa. Tuntuu kuluttavan moni muukin auto sitä enemmän mitä uudemmaksi ja pienemmäksi konehuone käy. 2,5l kuutoskone Opelilla kuluttaa 7l satasta kohden kun ajelee nätisti pintakaasulla. Uudemmat autot sisältää painoa lähemmäs 300-500 kiloa enemmän kuin vanhemmat painaen 1500-1700kg kuin mainitsemani autot 1200kg. 626 1,8-2,5l on bensapihi myös, kun ei paina paljon mitään. Matalaviritteisenä ei konekaan huuda 3500 kiekkaa minutissa 110 lasissa niinkuin muut nykypäivän vehkeet. Primera 2004 oli sellanen et 100 ajat niin yli 3 tonnia kiekat vitosella. 1,8l 626 Mazdassa 2200.

    Top Gearin testi kosketti radalla suurinpiirtein moottoritieliikenne nopeuksia ja korkeampiakin... Silloin prius ottaa ja kuluttaa enemmän kun konetta joutuu huudattamaan ohitellessa tms.. Myös se vaikuttaa kulutukseen onko katti, onko rallikatti, putkistot, takapönttö, EGR tulpattu ja vapari.. Puhumattakaan muusta.

    Huomasin kulutuksissa roimat erot eri automerkkejä kokeillessa missä hetkellinen kulutusmittari on paikallaan. 2,5l kuutoskone kuluttaa vähiten ylämäkeen täräyttäessä 90-100km/h tunnissa. Monissa autoissa poljet lisää kaasua tai vaihat pienempää pykälää silmään ja koitat jonojen keskellä häärätä. Muut ajaisi yhtä idioottimaisesti. Se on omiaan tekemään ruuhkia ja aiheuttamaan valtaosan kolareista sumpussa ajaminen 8kympin vauheissa. Plus että kulutus lisääntyy melkoisesti kaasua pumppaavien taliaivojen takia.
  19. Ewert Oktan

    Ewert Oktan Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    26/7/02
    Viestit:
    4501
    Tykkäykset:
    113
    En niin, siksi kysyinkin kaverilta, jolla ennen muinoin oli samanlainen 90-luvun puolivälin 1.8 626 ja hänellä kulutus oli maltillisella ajolla kaupungissa 8,5 l ja maantiellä 6,5 l.

    Testissä Priuksella ajettiin rataa ympäri kaasu pohjassa ja M3 seurasi perässä. Vastaako tämä ajotapa mielestäsi julkisessa liikenteessä ajamista?
  20. J.J-75

    J.J-75 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22483
    Tykkäykset:
    230
    Kuulostaa tutulta... juurikin 100km/h, kun ajelee verkkaisesti niin 6,5l voip mennä. Kaupungissa kulutus pieneni juuri mainitsemieni temppujen myötä. Vapari, EGR tulppaus, takapönttö ja katti.. Vaikee sanoo mikä vaikuttaa eniten, mutta 5,5l satasella kulutus ja kaupungissa 7-8l riippuu miten painelee menemään ja missä. Tankillisella heitti helposti 900-950km. Ajoin Kouvolasta Kuusamoon 5h50min. ja tankki meni siinä.. loput 60km paloi valo keskellä ei mitään.. Ei mikään paha kuitenkaan syömään.

    Testissä priuksella oli pakko ajaa kovempaa, kuin normaalisti, jotta se romu pysy edes jotenki M3 perässä. Ralliltahan se vaikuttaa jokatapauksessa millä alle 1,6l nuhapumpulla, vaan vaikka toinen painelee liki pintakaasulla. Oleellista oli se, että kertoo kulutuksen nousevan rajusti laboratorio-olosuhteista kun siirrytään motarille missä voitas ajaa 120-140km/h.

Jaa tämä sivu