En kehtaisi mennä HTC Desire ketjua spämmäämään tyhmillä kysymyksillä Android puhelimista, joten ajattelin perustaa kokonaan uuden ketjun, jossa Androidiin tutustumattomat ihmiset voivat kysellä näitä juttuja.
Tänään pääsin räpläämään ensimmäistä kertaa HTC Desirea ja Android 2.1:stä. Aijemmin olin kokeillut vain HTC:n vanhempaa Heroa, jossa taitaa olla vanhempi 1.6 versio. Vaikka käyttö onkin aika intuitiivista ja helppoa ainakin pari juttua jäi ihmetyttämään.
- Androidissa siis nähdään avatut sovellukset pitämällä koti-nappia pohjassa, vähän symbbarin tapaan. Mutta miten noita sovelluksia suljetaan, en keksinyt mitään tapaa.
- Ilmeisesti koti-napin vieressä oleva mikälie, options-nappi sitten tuo eri sovelluksissa erilaisia lisäasetuksia valittavaksi? Voiko esimerkiksi internet-selaimessa muuta kautta nähdä eri asetuksia?
- Android päivitetään ilmeisesti FOTA:na, mitään Ovi Suiten tai Nokia Sofware Updaterin kaltaisia PC-softia ei ole. Mutta tuleeko puhelimiin pienempiä bugipäivityksiäkin Nokioiden tapaan, vai ovatko kaikki päivitykset suoraan Android päivityksiä, esimerkiksi 2.1 -> 2.2?
- Selain oli kokeilun perusteella huikean hyvä. Valovuosia Nokian vastaavaa edellä ja päihittää iPhonenkin vastaavan, jota olen itse jonkinlaisena virstapylväänä pitänyt. Mutta PC:llä selatessani nettiä on minulla luonnollisesti adblock käytössä ja mobiiliselaimessa tämä on nyt vielä PC:kin tärkeämpi ominaisuus. Google ei varmaan innokkaasti ole mitään adblockkia Android selaimeen laittamassa, ottaen huomioon mistä iso-G rahansa saa, mutta onko tällaista vaihtoehtoa olemassa, josta vielä löytyisi pinch-zoom?
- Androidin moniajoa olen kuullut monesti haukuttavan. Usein kuulee väitteen, että Android ei osaa aitoa moniajoa, vaan tällöin on vieläkin valittava Symbian tai Meemo/Meego. Onko tälle väitteelle jotain helppoa perustettakin?

Vastaa lainaten