Vähissä on sitten kyllä vaihtoehdot. Tietysti voisithan rajata ongelmaa hakemalla vaikka lähimmästä dna:ta myyvästä putkasta mokkulasopimuksen (Nokia CS-15 tikku) ja koittaa sitä elisan kortillasi, saat kuitenkin tuon purkaa ilman mitään veloituksia 14 päivän sisällä, niin olisipahan sitten poissuljettuna se, että mokkulassasi olisi mitään vikaa. Toinen kokeilemisen arvoinen juttu olisi tietty ulkoinen tukiasema mokkulalle, esimerkiksi A-Linkin WNAP, jollaisen itse tuttavalle virittelin taannoin menestyksekkäästi, sen kautta sai nimittäin paremman nopeuden kuin mokkula suoraan koneeseen kytkettynä.
Jes, kokeilimpa Operan selainta, tällähän alkoi avautuu tosi nopeasti niin kelan kuin muutkin jumittavat sivustot.
Mulla on ollut mokkuloita käytössä ja kysyisin, et onko teillä windows käyttöjärjestelmänä. mulla mokkulan nopus ja latausnopeus olivat hyvät ubuntussa, mutta vistassa pätki yhteys jatkuvasti. sit myin mokkulat eteenpäin ja nykyään käytän modeemina E90 ,jossa on sama ongelma vistassa... eli netti toimii ,kun sille päälle sattuu... mut ratkaisuksi olen asentanut 2 käyttistä koneellem vista ja ubuntu..elikkä jos ei vistassa lataus tai netti satu toimiin ,niin meen ubuntun puolelle ja netti toimii kun enkeli,myös lataukset. vista tahtoo pätkiä näitä mokkula (kännykkä modeemina) yhteyksiä. linuxissa toimivat. kokemuksia?
T. JuniorOLd
Samanlaista havaintoa koneen toiminnasta Vistalla ja Ubuntulla. Koneeni on aitoa antiikkia, AMD 1800XP, mutta siitä huolimatta esim. videot näkyvät Ubuntulla hyvin pätkimättä mutta Vistan kanssa ei hermo riitä nykivään kuvaan. Muistia on sentään 1,5 gigaa se vähän auttanee. Kun käytän Wnap-reititintä niin Vistallakin bitti kulkee pätkimättä, ehkä mokkulan ohjelma on jonkinlainen tehosyöppö?
Tänään itsekin väänsin Ubuntu 10.04:n läppäriin Win 7:n rinnalle, huomattavasti joutusammin toimii netti jopa ne ongelmasivut avautuu nopeasti.
Omistelen Elisan mokkulan full ratena. Asun 3g alueella ja netti toimikin n. vuosi sitten ok, nyt n.5kk ollu täyttä suota..
Lataus nopeudet siellä 20kt/s. Vikailmoja tehty, vastaukset on että verkko toimii,siellä ei oo vikaa. Tuskin koneessakaan, kun 3 eri konetta jossa testattu.
Samassa osoitteessa toimii mm. dna 1m nopeammin kuin omani(käyttää samaa lähimastoa kuin elisa)
alakaa pikkuhiljaa jo kyrsin..
![]()
Sama kaupunki ilmeisesti, tänään testaillut Sauniksen 2 megaista, joka tuli tuplalaajakaistan mukana. Nopeudet ovat käytännössä samat kuin 384 nopeuksisella Elisan yhteydelläni. Kyllähän tämä paketti kokonaisedullisemmaksi tulee, kun Elisan määräaikaisuus loppuu kesäkuussa, mutta ainakaan toistaiseksi en tätä yhteyttä voi 2 megaiseksi sanoa hyvällä tahdollakaan. Pitänee testailla toisessa osoitteessa myöhemmin.
Panasonic GD70 -> Nokia 3310 -> Siemens S55 -> Nokia 3310 -> Nokia N-Gage -> Sony Ericsson W300i -> Nokia N91 8GB -> Nokia 5530 XpressMusic -> ZTE Blade
Samaa suuntaa, Jäälissä ite asun vaan.. toki testannut mm. tuirassa ja lyötyssä tuota kans, ja ei vaan toimi.
Tätä kirjoittaessa, kun netti idlaa palaa mokkulassa sininen valo 3g:n merkiksi, mutta kun painan "lähetä" ja netti herää, putoaa myös mokkula pois 3g verkosta.. parrrrrhautta.
Itse olen tuohon myös törmännyt eräässä kaupunginosassa. Kartan mukaan pitäisi olla reilusti 3g-alueen sisällä, mutta jos mokkulalla haluaa pysyä 3g-verkossa, pitää mennä talosta pihalle ja pitää läppäriä ilmassa, että se edes jotenkuten pysyisi verkossa eikä heti tippuisi takaisin edgeen tosin tämäkään ei aina auta. Tähän ainakin minun tapauksessani on syynä mokkulan aivan naurettavan huono antenni. Pistin perus s40 nokialaisen bluetoothin kautta 3g-modeemiksi läppärille ja kännykkä pysyi kauniisti 3g-verkossa ja siirtonopeudetkin parantuivat. Ikävä kyllä tuota simmiä ei aina oikein jaksa siirrellä edestakaisin, joten olen harkinnut ulkoisen antennin hankkimista mokkulaan. Tänään pääsin mokkulalla jopa melkein megan nopeuteen, noin 20 sekunniksi jonka jälkeen nopeus oli taas sama vanha.
Panasonic GD70 -> Nokia 3310 -> Siemens S55 -> Nokia 3310 -> Nokia N-Gage -> Sony Ericsson W300i -> Nokia N91 8GB -> Nokia 5530 XpressMusic -> ZTE Blade
Tuota antennia olen miettinyt itekki, en tiedä sitten.. olisi mukava saada kokeilla ensin auttaako moinen mitään.
Ei suostu elisa antamaan edes vuorokaudeksi testiin uudempaa mokkulaa, jotta voisi kokeilla auttaisiko moinen vaihto, jos tahtoo uuden mallin mokkulan on tehtävä uusi 24kk sopimus.. ei kiitos.
Jos alkaa ulkoista antennia suunittelemaan, niin kannattaa huomioida tehohäviöt siihen antennijohtoon niillä korkeammilla taajuuksilla.
Tehokkaankin antennin hyödyn saa nopeasti katoamaan siihen piuhaan.
Eli huippuluokan piuha mahdollisimman lyhyenä ja saattaa jo hyötyä tullakin.
Ne pilipali antennit kannattaa myös jättää kaupan hyllylle. Ennemmin pistää sitten vaikka sen mokkulan pitkällä USB piuhalla pihalle, jos kenttää kerran sieltä löytyy.
Tai sitten käyttää sitä kännykkää modeemina bluetoothin kautta, jolloin sen voi jättää huoneistossa sinne josta paras kuuluvuus irtoaa.
Bluetoothia hyödyntäessä kannattaa muistaa, että maksimi vauhti vastaa sen jälkeen 1M liittymää, eli kaapeli kiinni jos olet nopeammasta maksanut.
Mobira 2000 -> Nokia 3110 -> Nokia 6100 -> Nokia 6681 -> Nokia 3120 classic -> Nokia E52
Pääsin sitten kokeilemaan mokkulaa eräässä toisessa kaupunginosassa b.
Latausnopeus vaatimattomasti sellaiset noin sata kilotavua enemmän sekunnissa kuin kaupunginosassa a, jossa nopeudet tyypillisesti olivat samat kuin 384 nopeuksisella yhteydellä. Liekö sitten lähempänä keskustaa verkot niin tukossa vai mikä maksaa? Pitänee vielä suorittaa lisää testailua kaupunginosassa a ja mahdollisesti kaupunginosassa c, jossa koko hökötin ei edes aikaisemmin ole pysynyt kunnolla 3g-verkossa.
Olen reklamoinut dna:lle kolme kuukautta hitaasta mokkulayhteydestä (tarina alko #3 -viestissä). Nyt sitkeys palkittiin ! Kahteen kertaan on tullut tekstari, että vika on korjattu, mutta mitään parannusta ei tullut. Soitin siis aina uudestaan ja vikailmoitus uudistettiin. Matkan varrella ovat kyllä myöntäneet, että ko. maston logi näyttää yleensäkin alhaisia nopeuksia. Eilen tärähti Speedtestiin lukemia välillä 2 - 4 M !! Tänään en saanut "ruuhka-aikanakaan" alle 2 M nopeuksia. Sattumalta sain myös "keittiön kautta" tietoa, että tukiaseman ohjaussoftassa (tjsp) on ollut joku pieni virhe, jonka vasta nyt paikallisitivat. Jos näin pysyy, niin olen tosi tyytyväinen. Kokeilu jatkuu mökillä Jaalan saaressa, jossa siis suunta-antenni ja nopeudet olleet myös 0,5 M luokkaa viime kesänä.
Olen ihmetellyt miksi Sonera liikkuva laajakaista toimii A-Link WNAP ja TeleWell OFDM 3G reitittimissäni Huawei E1552 tikulla paremmin, kun teknisesti laadukkaammalla E1762 tikulla. Saunis ja DNA liittymät toimivat tietenkin paremmin E1762 tikulla. Yllättävää on taas kun laittaa Soneran simmin tikkuun ja suoraan koneeseen ilman 3G reitittimiä, niin toiminta petraantuu myös E1762 tikulla.
Viimeksi muokannut: Kiju; 7.5.10 klo 18:04.
~
Liittymät: Saunis Norppa+ nopsa data, vanha Saunis "puhu hyvää", TeleFinland perus, TF netti 1M perusnopeus ja DNA onni S
Yhteyksiin: Sierra Wireless AirCard 762S "mokkula + telakka", Huawei E1762, ZTE Blade, Nokia 6121 ja TPM Telecom TGN-10 pöytä-GSM
Musavideo linkit: Yyterin twist, Emma, leskiäidin tyttäret ja Mandschurian beat.