Tervehdys kaikille foorumin lukijoille!
Tätä foorumia selailleena huomaan, että erilaisten ajurien, asetusten ja puhelimen latauksen kanssa on ollut suuria ongelmia. Itse olen saanut apua asetusten ym. tekemiseen näiltä sivuilta. Tieto on ollut kuitenkin aika lailla hajallaan. Ajattelin lisätä omia kokemuksiani eri puhelinten osalta.
Siemens S45, M50, C55+XP Pro+sarjakaapeli
Ensin Siemensin sivuilta ladataan koneelle Modem assistant joka sisältää ajurit kaikkiin Siemensin puhelimiin. Sitten ajetaan asennusohjelma. Ohjelma tekee ikonin työpöydälle, josta assistentti käynnistyy. Assistentilla pitäisi pystyä tekemään asetukset automaattisesti valitsemalla Suomi ja DNA. Itse en ole kylläkään saanut tätä kertaakaan toimimaan. Versio 4.1.1.09, joka on tällä hetkellä ladattavissa Siemensin kotisivuilla. (11.02.2003). Lieköhän yhteensopivuusongelma Win XP Pro English:n tai vain muuten kokoonpanoni kanssa. Asetukset voi kuitenkin tehdä manuaaliseti seuraavan kappaleen mukaisesti.
Modeemin asentaminen
Start valikosta Control panel, phone and modem options, välilehti modems, add, don`t detect modem. Nyt listassa pitäisi näkyä Siemens AG. Valitaan ensin se ja sitten GPRS via COM. Hyväksytään ja valitaan portti/portit mihen modeemi halutaan asentaa. OK. Tämän jälkeen takaisin Phone and modem options. Välilehti modems, hiiren oikealla näppäimellä modeemin päällä ja valitaan properties. Advanced välikehdelle komennoksi AT+CGDCONT=1,"IP","internet". Näin modeemin asennus on valmis. Itse yhteyden luominen menee juuri dnafinlandin sivuilta löytyvän pdf asennusohjeen mukaisesti.
USB-kaapeli
Kokeilin myös S45 ja Grateq USB-kaapelia. Asennus kuten edellä mutta ensin asennetaan kaapelin ajurit mukana tulevalta levykkeeltä. Kaapeli kiinni, jolloin kone ilmoittaa, että uusi laite löydetty. Hyväksytään koneen ehdottamat toiminnot ja kaapeli asentuu ensimmäiseen vapaana olevaan COM porttiin. Kone käsittelee USB kaapelia tavanomaisena COM porttina.
Ongelmia
USB kaapelin kanssa törmäsin uusiin ongelmiin. Puhelimen lataus ei ole ongelma, puhelin pysyy päällä vaikka loputtomiin. Ladatessani tiedostoja netistä ja samaan aikaan musiikkia kuunnellessani kuuluu "rätinää" ja äänenlaatu on jotenkin heikko. Tutkin kaapelit vahvistimelle, ne olivat kunnossa. Task managerista havaitsin, että CPU usage näytti lähes 100% koko ajan. Sarjaporttikytkennässä vastaava luku oli alle 50% ja ääni kunnossa. USB-COM muunnos näyttää jostakin syystä kuluttavan runsaasti prosessoritehoa. Koneessa on tuore XP asennus ja toimii muuten moitteettomasti ja uskomatonta kyllä, ei ole "kaatunut" kertaakaan asennuksen jälkeen (n. 2viikkoa) toisin kuin aikaisempi ME.
Sarjaportin ja latauksen kanssa on ongelma S45, M50 -puhelinten kohdalla. Datakaapelia ja laturijohtoa modifioimalla sen saa ratkaistua mutta se ei aina ole mielekästä. C55 kanssa minulla oli käytössä Siemensin alkuperäinen Sync Station, joka sisältää datakaapelin, lataustelineen ja adpterin laturille. Puhelin on siis pystyssä telineessä ja yhdistettynä samalla datakaapeliin ja laturiin. Tämäkin yhdistelmä pysyi päällä loputtomiin. Tätä samaa ratkaisua ei ole saatavissa S45, M50 tyyppisen litännän omaaviin puhelimiin.
Ericsson T200
Ericsson T200 meni heittämällä sen Sonyericssonin sivuilta ladatuilla ajureilla. Huomasin tiedonsiirron olevan jotenkin hieman hitaampaa ja hetken aikaa nettiä selailtuani huomasinkin sen tukevan vain luokan 6 datasiirtoa. Lataus toimi yhtäaikaa datakaapeli DRS-11 kanssa.
Faktaa, huomioita ja kokemuksia
- USB ei nopeuta siirtoa laisinkaan
- kaikkia Siemensejä on pitänyt "bootata" jossakin vaiheessa yhteyden jumiuduttua
- T200 hitaampi mutta ei boottailuja (luokka 6, Siemensit luokka 8)
- Grateqin USB, pitää akun täynnä mutta haukkaa jostakin syystä prosessoritehoa kohdallani
- C55 sammui kokonaan muutaman kerran
- Yhdenkään puhelimen asetuksiin ei ole tarvinnut koskea, käyttöjärjestelmän asetukset riittää
Mikä on paras ratkaisu?
Patenttiratkaisua on vaikea löytää, sarjaportti vaikuttaisi järkevämmältä, mutta entä lataaminen samanaikaisesti? Tämä poissulkee vanhemmat Siemens mallit. Ericssonilla on malli R600, jota voi ladata sarjakaapelin kanssa ja se tukee luokkaa 8. Taidan ottaa sen kokeiltavaksi seuraavana. Olen vain lukenut foorumin sivuilta, että joidenkin kohdalla kyseinen malli ei ole ollut luotettava.
Koneet ovat olleet pelkästään datakäytössä, puhelut soitan oikealla puhelimella eli Nokia 6310.
Toivottavasti näistä tiedoista on jollekulle hyötyä
Celeron 600@900
320 Mb RAM

Vastaa lainaten